Sickhouse Bureaucrats
- - -
House forum

Forum: Diverse

 Meny Diverse  |  Skriv ut  Besvara inlägget
 Inlägg från: Cleansweep Fredag 21 februari 2003 kl 14:32 
Xbox - Allt mellan tv:n och golvet

Ja, en alldeles egen tråd för denna lilla manick.

 
Uppföljare:
 
 Svar från: Cleansweep Söndag 13 januari 2008 kl 23:08 

Har allt liggande på en nas så detta är inget problem. Dock borde du kunna exkludera din xbox i den inbyggda brandväggen.

 Svar från: Joensson Lördag 12 januari 2008 kl 22:07 

Nu, flera år senare har Joensson vaknat o fått grabbens gamla xbox moddat. Helt mjukvarumässigt, pålödning av chip behövs inte längre. En snubbe i Ystad tog 200 kr för hela jobbet. Har nog aldrig förr fått så mkt för så lite pengar. Xbox mediacenter e underbart!

Ett aber dock - jag måste stänga ned antivirusprogrammet på min dator för att xboxen skall komma in i mina mappar m filmer, musik mm. Har Titte/Clean kommit på ett sätt att undvika detta?

 Svar från: Mr Ego Lördag 27 december 2003 kl 10:44 

Man börjar inte argumentera med tomten cleanis

 Svar från: Cleansweep Fredag 26 december 2003 kl 14:19 

Ps2?. Ego. Tror du missuppfattade vad vi andra har

 Svar från: Mr Ego Fredag 26 december 2003 kl 08:52 

Någon som har lite roliga PS2-spel att ta med till sessionen?

 Svar från: Mr Ego Fredag 24 oktober 2003 kl 16:26 

Bra fråga Joensson. Funderar på en sådan till pappa (alltså mig) i julklapp.

 Svar från: Joensson Tisdag 21 oktober 2003 kl 08:20 

Tack, precis vad jag efterlyste!

 Svar från: Cleansweep Tisdag 21 oktober 2003 kl 08:15 

Du och hanse fick nog med allt.

 Svar från: Hanseman Måndag 20 oktober 2003 kl 22:25 

..att Smuts är full av spel...

 Svar från: Titte Måndag 20 oktober 2003 kl 15:28 

Om du ser till ljud & bild så är XBoxen överlägsen. Bättre upplösning; Dolby Digital 5:1 ljud. kan koppla direkt till hemmabion (kräver en specialsladd för ca: 200:- ). Vad gäller spel så är ju XBox-liren lite snyggare men det finns fortfarande lite bättre utbud till PS2 fast det är nog bara en tidsfråga innan Xboxen går om där också...
Det stora +-et är att en XBOX trots allt är en Päzä med en strippad Win2000-kärna. Om du chippar boxen så finns det massor med applikationer, emulatorer mm
Det jobbas bland annat på en PS2-emulator så att du ska kunna lira PS2-spel på boxen. Det finns redan emulator för PS-One, Nintendo64, MAME och Amiga mfl.
Det är rätt nice o använda boxen som multimedia-enhet och köra filmer och musik från.
Pust, det blev långt... vad har jag missat Celanis?

 Svar från: Joensson Måndag 20 oktober 2003 kl 14:14 

Alltså, nu menade jag faktiskt att jag vill ha lite råd här: Xbox eller PS2, vilket är bäst?

 Svar från: Cleansweep Söndag 19 oktober 2003 kl 23:36 

lol

 Svar från: Hanseman Söndag 19 oktober 2003 kl 17:09 

En barbara!

 Svar från: Joensson Söndag 19 oktober 2003 kl 16:57 

Grr, Xbox

 Svar från: Joensson Söndag 19 oktober 2003 kl 16:56 

Grabben skall få en leksak som pappa gillar på sin födelsedag. Vilket är bäst, MS ox eller Playstation2?

 Svar från: Titte Söndag 22 juni 2003 kl 12:05 

Låter lite val sado!

 Svar från: Cleansweep Onsdag 11 juni 2003 kl 09:15 

Nästa grej kanske
http://www.techtv.com/screensavers/h ... /0,24330,3450946,00.html

 Svar från: Cleansweep Måndag 02 juni 2003 kl 15:04 

Jo, titte, man kan numera ändra mac-adressen på de flesta nic. Har varit tillfällen då folk har "råkat" ut för kort med samma mac-adress, därpå denna "feature" har kommit med i drivers på korten. Inte lika kul när man är fw-admin och ibland kör på just mac-adressen för att spärra...

 Svar från: Titte Måndag 02 juni 2003 kl 07:53 

Det finns tydligen verktyg för att ändra MAC-adress och serienummer i boxen:
http://www.xbox-scene.com/xbox1data/ ... ws-archive-3-11-2002.php

Att MAC-adressen default är baserad på HD-ID har jag dock inte hittat någon info om...

 Svar från: Titte Fredag 30 maj 2003 kl 18:10 

Har bytt disken i boxen nu. Gick ok, men en sak som jag inte kan förstå är hur MAC-adressen kan förändras för att man byter disk.
MAC-adressen är ju inget du kan ändra mjukvarumässigt!!!

Efter jag hade bytt disk o skulle försöka få tag i en IP-adress från min router (som har MAC-filtrering) så gick det inte. Efter ett span på MAC-adresserna i listan så saknades XBoxens???
Som sagt, fattar nada. Antingen så har MAC-adressen i routern bytts ut av någon de senaste dagarna eller så sitter där ett skumt nätverkskort som baserar MAC-adressen på hårdvaran i boxen...
Konfigurerbar MAC-adress, låter lite sicko!
Nåja, det funkar iaf...

 Svar från: Titte Torsdag 29 maj 2003 kl 22:14 


Fast, vafaen, e man prylgalen så e man, de e lika bra o ge efter o beställa.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 29 maj 2003 kl 00:25 

Såg denna härom dagen, En guldig "hush", knäpp tyst. http://www.hushtechnologies.net/ Man blev ju sugen som tusan, den är ju förbannat snygg, men, så har man ju boxen och den räcker ju fint.

En annan bra länk ifall du skall bygga mini mini datorer
http://www.mini-itx.com/

 Svar från: Hanseman Onsdag 28 maj 2003 kl 16:42 

Känner några som byggt en shuttle (Don Mini Dator) och har den som TV-data.

 Svar från: Final Insult Onsdag 28 maj 2003 kl 12:47 

Öh, varför inte ställa en pc med trådlös mus och tangentbord vid tv´n

 Svar från: Titte Onsdag 28 maj 2003 kl 12:36 

Nice, har förberett alles, men inte fått fart till o göra det fysiska bytet än
En liten grej som inte är så strålande med hdprep-programmet är att den visar diskens beteckning. Det är rätt spännande när man har två diskar av samma typ.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 28 maj 2003 kl 11:23 

Ehh. Bry dig inte om och byta ut den gamla mot den befintliga, blir lite onödigt. Men den nya mot den gamla är roligare.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 28 maj 2003 kl 11:22 

Titte, har nu fått uppgraderat med större disk i xboxen. Gick bra, Gött och kunna lasta in alla lir.

Så här gör du i stora drag...

1. Sätt in disken i en vanlig dator och kör programmet xhdprepa13 för att nolla de första blocken på disken. Kör inte hela, behövs inte.

2. Ta backup på Xboxens nuvarande c,e partioner

3. Öppna upp boxen, 7skruvar (torx, 2 storlekar) och byt ut disken mot den befintliga.

4. Bränn ner Superdisc 3.2 på CDRW skiva.

5. Stoppa in och boota, du får då en psx evox meny. Nu har den automatiskt startat ftpserver på din xbox. kika i settings på vad du har för ip och anslut från din pc.

6. Väl ansluten mot xboxen via ftp så kör du olika raw commandos för att formatera disken. alltså.
Först FORMATPATH \Device\Harddisk0\Partition1, xboxen svarar med en key. Denna key tar du när du skall skicka nästa commando för formateringen. Alltså FORMATDRIVE XXXXXXXX. sedan kör du samma på
FORMATPATH \Device\Harddisk0\Partition2
FORMATPATH \Device\Harddisk0\Partition6
1 är c-disken,2 är e-disken och 6 blir den stora f-disken, som då ligger på runt 70gb.

7. Väl klart, så kan du antigen använda de tools som finns med på superdisc eller föra över ditt gamla från backupen, tänk på att ändra pathen från e: till f:.

Voila.

 Svar från: Hanseman Fredag 23 maj 2003 kl 16:38 

Och inget svar på utmaningen heller. Mes!

 Svar från: Hanseman Fredag 23 maj 2003 kl 16:37 

Och vilken nytta du har av dem då? Pruttprutt mellan Trelleborg och Malmö på Sveriges tråkigaste raksträcka!

 Svar från: Cleansweep Fredag 23 maj 2003 kl 16:32 

Fi. du menade egentligen startmotorn, annars låter det lite överdrivet

...ovan visas de senaste 30 svaren.


« Visa alla svar »