Sickhouse Bureaucrats
- - -
House forum

Forum: Diverse

 Meny Diverse  |  Skriv ut  Besvara inlägget
 Inlägg från: Joensson Måndag 18 september 2000 kl 08:49 
Members fps

Heh, detta förespråkade jag också på den tiden min maskin var snabbast

Men: vad är det vi ska mäta? Om det är ren hårdvarustyrka vi är ute efter bör alla köra med exakt samma grafikinställningar, dvs det räcker inte att bara ange upplösning 640x480 som direktiv, utöver detta går ju att trimma quake betydligt mer genom att ställa in fulast möjliga alternativ på allt.

Men för att undvika att ett VM i quaketrimning utbryter förespråkar jag att vi redovisar vår fps med de inställningar vi verkligen spelar med, och då gäller för min del exempelvis upplösning 800x600.

[REVIDERING]
Prestandatestet görs med 3DMARK2001 (1024 x 768, 32 bit)

[REVIDERING 2009-02-12]
Prestandatestet görs med FurMark enligt standardinställning:
-Fullscreen
-MSAA: NONE
-upplösning 1280x1024
-Timebased
-Max time: 60000
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

 
Uppföljare:
 
 Svar från: Cleansweep Måndag 16 mars 2009 kl 17:19 

hur gick det hanse?!?. Menar du att nvidia inte fixar furmark

 Svar från: Joensson Fredag 13 mars 2009 kl 21:58 

Näe, den ludna munken maxade hos mig, jag fick skruva ner grafikfläkten för att kunna slutföra testen?!

 Svar från: Final Insult Tisdag 10 mars 2009 kl 21:18 

Avg=7

 Svar från: Hanseman Tisdag 10 mars 2009 kl 15:31 

Hmm.. fattar inte hur det funkar. Pälsprogrammet nyttjar bara en GPU. Jag kör Vista 64. Någon idé?

 Svar från: Hanseman Lördag 07 mars 2009 kl 15:35 

Ja, man vill ju kunna köra Q3 i 18000 fps på jubelsessionen. Egentligen är min plan att ligga i bubbelbadet...

 Svar från: Cleansweep Fredag 06 mars 2009 kl 16:53 

Ny dator hanse?, vi vill se lite furmark test på den. Det grafikkortet skall najsigt.

 Svar från: Cleansweep Lördag 14 februari 2009 kl 14:41 

Nepp. Det ville sig inte. Läste nämligen någon som hade 4870x2 och fick upp den i 15 så det borde inte vara omöjligt.

Klockade cpu till 4Ghz och fick ynka 5frames mer, så det är enbart ett grafikkorts test detta. iallafall kvittar det ifall det ä 2.8Ghz eller 4Ghz på CPU:n.

Försökte klocka grafikkortet men det gick inget vidare. Fick en massa artifarkter, även vid låg klockning så jag skippade det

 Svar från: Joensson Lördag 14 februari 2009 kl 11:30 

Men hörru clean...15000 tror jag inte är möjligt? Upp till bevis

 Svar från: Joensson Lördag 14 februari 2009 kl 11:29 

Har inte aktiverat overdrive förrän nu till testet. Nu kör jag nerklockat men med fläkten uppskruvad till 32% bara för att få stabilitet. Hoppas kunna genomföra en hel codmåndag på detta sätt.

CPU-värmen är nu helt ok. Det hjälpte att vända fläkten rätt

 Svar från: Cleansweep Lördag 14 februari 2009 kl 08:05 

Jepp. kan vara minnena/moderkort/os. Jag ställde enkelt kortet på optimal performance i catalyst control panel. Hade jag överklockat cpu och gpu så hade det snarare hamnat runt 15t skulle jag tro.

Kör du overdrive mkt. Kortet är ju tillräckligt varmt så klocka gpu mer kräver garanterat mer fläktning.
Jag kör min fläkt på gpun på lägsta. Har du fått bättre värden på processorn, vet att du låg lite högt innan.

 Svar från: Joensson Fredag 13 februari 2009 kl 22:51 

Version 1.65 kan köras med catalyst 9.1. Efter mesta möjliga skruvande når jag max 10806p. Mina stabilitetsproblem, främst på cod-måndagar, har visat sig bero på att grafikkortet blir för varmt. Har nu köpt en extra noctuafläkt, och för detta test skruvade jag upp grafikkortsfläkten till 100% och overdrive nästan till maxläge innan maskinen kraschar. I det läget vill man inte vara i rummet pga fläktljudet, men poängen blir ju hyfsade, dock inte användbart i normalläge. Om jag kört testet med inställningar som går att stå ut med hade jag nog inte kommit över 10000p...

Men Clean, du har ju ddr3, jag ddr2, det är den skillnad jag kommer på som förklarar att du får högre poäng?

Modifierat 13 feb-09 kl 22:54

 Svar från: Cleansweep Torsdag 12 februari 2009 kl 23:11 

Don, Finns nyare drivare. Dock ej WHQL än. 181.122 skall vara buggiga som tusan.

Jag kör 182.05 på min htpc som har en inbyggd geforce9400. Funkar bra.

GeForce Forceware 182.05 XP 32-bit
http://downloads.guru3d.com/

Har du checkat att du ställt ditt kort på performance och ställt av allt som har med vsync och anti alising. Tycker att du borde få bättre.

Tips till Joensson. På Furmark sidan så skriver de att man skall stänga av Catalyst AI. De verkar ha problem med den. Skall bli spännande och se vad du får, då vi har nästan samma burk.

 Svar från: Don Hakon Torsdag 12 februari 2009 kl 22:39 

Uff, va' med dynt

Testade desperat nya drivare, men avståndet e så klart för stort. Som alltid - hårdvara gäller. Ja, det blev pisk med råge, som vanligt

http://www.sickhouse.org/files/usera ... rMark_2009-02-12_Don.png

 Svar från: Cleansweep Torsdag 12 februari 2009 kl 21:50 

Bättre upp Don. Tror du får uppgradera lite
Fick 11418 poäng.

http://www.sickhouse.org/files/usera ... sweep_furmark_090212.PNG

 Svar från: Cleansweep Torsdag 12 februari 2009 kl 21:24 

Najs. Jag skall köra en test.

 Svar från: Don Hakon Torsdag 12 februari 2009 kl 20:16 

OK, Cleansweep. Med mitt simpla kort fick jag en score på 2299. Med ditt "x2"-kort borde du väl komma upp runt 5000 va'? Annars är det money in the drain

Inställningarna finns i huvudinlägget ovan (längst ned).

 Svar från: Don Hakon Torsdag 12 februari 2009 kl 20:07 

Gött Clean! Det var var så'nt bök med de stora filerna att ladda hem med 3Dmark m.fl. Å lång tid att köra genom testen också. Detta tycks ju gå på ett kick! Jag skruvar till å ändrar till FurMark.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 12 februari 2009 kl 08:18 

Hittade ett nytt program som är litet och enkelt att köra. Tar bara 60sec och ger en score på antal frames den hinner rendera under denna tid. Vi kan väl byta ut 3Dmark01 under members till detta.

Furmark heter det och har blivit lite poppis pga storleken. Knappt 2Mb.
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Obs. Kortet blir varmt. Den krämar på bra
Så, rapportera in vad ni fick för fps på den lurviga donuten.

 Svar från: Don Hakon Tisdag 06 september 2005 kl 20:52 

Lika bra att förekomma. Ja, jag vet att mina små upgrades ser ut att ha gett mager utdelning. Men 3dmark 200*3* gav nästan en 5-dubblad effekt, och den nya skärmen är raskare än den gamla hossan - så det så!

 Svar från: Cleansweep Måndag 16 maj 2005 kl 11:03 

Nice

F-n, har en känsla av att nästa maskin inte heller kommer vara slimmad utan att man kommer sitta där och tycka att det hade varit fint med ett stort grafikkort, och då automatiskt väger den 2kr extra.

 Svar från: Titte Söndag 15 maj 2005 kl 12:11 

Fick maskinen i fredags. Dell kan vara snabba ibland.
Testade Q3 lite snabbt och den presterade ett par hundra fps (typ 3) så den går nog och lira lite av varje på. Gött, då slipper man släpa så mycket till sessionerna.

 Svar från: Joensson Lördag 07 maj 2005 kl 15:58 

3 kg e väl inge o gnälla för? Min väger nog 30 kg till

 Svar från: Titte Lördag 07 maj 2005 kl 14:09 

Beställde jobbemaskin (bärbar?).
Hade lovat mig själv att beställa en ultraslimmad notebook som vägde runt 1,5kg. Det slutade med en telgelsten på 3kg+. Fastnade för grafikprestandan i nVidia Quadro FX Go1400.
Blev en Dell Precision M70 med snabb HD(7200), 1GB RAM, och som sagt ett 256MB nVidia Quadro FX Go1400 + en onödigt stor skärm. Dröjer nog bara någon månad så har man slitit ut axlarna av och släpa på eländet.
Å andra sidan så lär den duga till att lira ett och annat spel på.

 Svar från: Cleansweep Lördag 16 april 2005 kl 22:55 

Nope, vet inte vad som skiljer sig mellan intel och amd:s 64 teknologier. Ligger nog inte långt ifrån varandra. Dock så lär väl inte vi nyttja mer än 4gb ram ändå på ett tag framöver.

Detta skriver Ms om Xp 64 bit och gaming.

New user scenarios that will benefit from 64-bit Windows and the x64 architecture include the following:

3-D gaming. Home gaming enthusiasts are routinely pushing the boundaries of 32-bit PC architectures, and video game developers are at work building exciting 64-bit native games to help them push these limits even further. Since data in memory is accessed about 10,000 times faster than it is on a disk drive, 64-bit native games hold the potential for significantly accelerated graphics rendering, producing photorealistic immersion and rapid-fire play without annoying delays. These improvements, along with other benefits of the 64-bit architecture, should enable artificial intelligence and play of massive-level 3-D games that were not possible in the past.

yeah yeah. Vi får väl se ifall man får några fler fps när man uppgraderar till xp 64bit versionen.

 Svar från: Titte Lördag 16 april 2005 kl 14:07 

Dell är duktiga på att skruva ihop tysta maskiner nuförtiden.
Fast du Joensson "Min nya Ferrari F1 kommer att köra om era gamla Trabanter så de stänker om det!" var inte det och ta i lite. Den slår min och hanses förhållandevis billiga dussinmaskiner med några ynka frames.

Sen måste jag erkänna, hårdvaran är rätt imponerande. Och äntligen kan Intel (år efter AMD) köra 64-bitars OS. Är dock inte riktigt påläst på hur EM64T skiljer sig mot t.ex. min och Hanses AMD64 när det kommer till 64-bitars miljö. Någon som vet?

 Svar från: Joensson Lördag 16 april 2005 kl 07:58 

Nejdå, inte alls. Den kan stå på en hel sessionsdag också utan problem, synd va?

 Svar från: Cleansweep Fredag 15 april 2005 kl 23:14 

Låter den mkt? Dvs. Är det jobbigt och ha på den en halvdag utav allt "surr"

 Svar från: Joensson Måndag 11 april 2005 kl 15:33 

Tja, jag hade faktiskt hoppats på ännu högre fps i D3, men det får väl duga

 Svar från: Cleansweep Söndag 10 april 2005 kl 23:24 

Ja, det var inte illa

 Svar från: Don Hakon Söndag 10 april 2005 kl 20:42 

Vicken sautans mackapär Joensson - det djefligaste av det djefligaste!

...ovan visas de senaste 30 svaren.


« Visa alla svar »