Sickhouse Bureaucrats
- - -
House forum

Forum: Diverse

 Meny Diverse  |  Skriv ut  Besvara inlägget
 Inlägg från: Don Hakon Tisdag 21 januari 2014 kl 21:08 
Q3 och Mac OS X

Qvack- och Mac-relaterat stuff här.

Har flyttat några tidigare inlägg till denna tråd.

 
Uppföljare:
 
 Svar från: Hanseman Fredag 20 april 2018 kl 20:46 

Fungerar ju!

 Svar från: Titte Fredag 20 april 2018 kl 17:13 

Detta är rätt kul... Quake som kör helt native utan plugins i browsern (webassembly == kompilerad javascript) http://www.quakejs.com/

 Svar från: Don Hakon Söndag 02 februari 2014 kl 21:17 

Jomen, så tycks det vara. Uppdaterade till "OS X Mavericks" och då funkar minsann "genvägen". Mysko, men kalas!

 Svar från: Don Hakon Fredag 31 januari 2014 kl 00:24 

Håller med, mysko. Den där "Automator.app"-mojängen har funnits med se'n åtminstone 2005, såg jag nå'nstans. Så att det inte skulle funka med min Mac inköpt 2010 är ju litta skumt

 Svar från: Atomic Tisdag 28 januari 2014 kl 14:00 

Jag har kollat på Apples hemsida. Du uppfyller vad jag kan se kraven för att
uppdatera till OSX Mavericks. Står inget om minneskrav. Frågan är ju om det är operativsystemet eller ngt annat som gör att du inte får spelet att fungera.

 Svar från: Don Hakon Måndag 27 januari 2014 kl 23:12 

Tack! Kräver den versionen mer malle? Har t.ex bara 4 gb internminne.

 Svar från: Atomic Måndag 27 januari 2014 kl 11:29 

Jag kör version 10.9.1 den senaste versionen av OSX. Den är gratis på Appstore.

 Svar från: Don Hakon Söndag 26 januari 2014 kl 01:03 

Det var som hundan!

När jag klickar på "äpplet" -> "Om den här datorn" står det:
Mac OS X Version 10.6.8

Under "Mer info" står det bl.a:
Kärnversion: Darwin 10.8.0

Är det månne ett antikt OS?

 Svar från: Atomic Fredag 24 januari 2014 kl 11:59 

Don vilken OSX version kör du? Jag kör OSX Mavericks och genvägen fungerar.

 Svar från: Atomic Fredag 24 januari 2014 kl 11:01 

No Don! The hard way. Det fungerade utmärkt med dina anvisningar att skapa en
genväg på mac-skrivbordet. Upplösning, ljud och flyt i spelet kanon.

 Svar från: Don Hakon Fredag 24 januari 2014 kl 01:29 

Antar att du testade the easy way - dvs genom att klicka på "Team Arena" i Q3-menyn.

Vad sägs om att återgällda eminent support genom att - medelst vunna Mactekniska kunskaper och månne lite ytterligare ansträngning - leverera en lösning för hur man skapar en klickbar ikon på Mac-skrivbordet som utför samma funktion som en genväg i windows motsvarande:

"C:\quake3\quake3.exe +set fs_game missionpack +exec johndoe.cfg"

Tänk bara - äran att lösa nå't som ingen löst förut

 Svar från: Don Hakon Fredag 24 januari 2014 kl 01:02 

Bra! Om du nu fått TA att funka med SB-modden och upplösningen/bilden ser mysko ut, är ett tips att utnyttja SB-mod-feature "CustomVideo".

I så fall; om standardupplösningen på Mac:en är 1680 x 1050 - ta då ned consolen och skriv:

/customvideo 1680 1050

... så blir det grannt.

 Svar från: Don Hakon Fredag 24 januari 2014 kl 00:57 

God I'm good!

 Svar från: Atomic Tisdag 21 januari 2014 kl 23:59 

Du är ett geni, Don! Det fungerar.

 Svar från: Don Hakon Tisdag 21 januari 2014 kl 21:40 

Klicka på Team Arena i Q3-menyn t.ex?

Att skapa en genväg a'la Windows, som direkt startar TA, tycks däremot vara knepigare. Man behöver skapa nå't script som jag inte begriper mig på.

Testade för ett par veckor sedan. Q3 startar visserligen i TA-läge, men se'n hänger det sig när jag startar en bana. Tycks vara nära, men behöver finslipas.

Gjorde så här:

1) Öppna Programmappen och starta "Automator.app"

2) Välj mall "Program"

3) I fältet "Variabler" välj "Kör kommandotolksskript"

4) Ta bort "cat" i textfältet och skriv:

exec /Applications/ioquake3/ioquake3.app/Contents/MacOS/ioquake3 +set fs_game missionpack +exec don.cfg


5) Spara skriptet var som helst (t.ex på skrivbordet med namn "ioq3-Missionpack")

... tycks vara på G, men nå't behöver uppenbarligen putsas till.

 Svar från: Atomic Tisdag 21 januari 2014 kl 16:11 

Tack Don! Q3 fungerar på min MAC. Men hur får jag igång TA?

 Svar från: Don Hakon Tisdag 21 januari 2014 kl 00:42 

Atomic, ang Q3 på Mac OS X; Cleansweep körde Mac med den vidareutvecklade Qvack-motorn "ioquake3" på senaste sessionen, och det funkade utmärkt. Och detta trots att servern kör med den officiella Q3-versionen från 2005.

Cleansweep kan såklart detta, men testa följande:

1) Ladda ned ioquake3 från http://ioquake3.org/get-it/ och installera på Mac:en.

2) Kopiera över pak0.pk3, pak1.pk3 ... t.o.m pak8.pk3 till baseq3-mappen (9 st pk3-filer).

3) Kopiera över pak0.pk3, pak1.pk3 ... t.o.m pak3.pk3 till missionpack-mappen (4 st pk3-filer).

4) Kopiera över SB-modden (sbpure_ta.pk3) till missionpack-mappen.

5) Via Mac:en: Ladda ned http://ioquake3.org/files/jenkins/la ... s/release-darwin-x86.zip och installera i samma mapp som installationen under punkt 1. Är osäker på exakta handhavandet här, men .app-filen ska bytas ut. Atomic, du kan Mac-tekniken bättre än jag.

Punkt 5 är viktig. Annars blir det helt kass med ständigt smattrande ljud.

 Svar från: Atomic Söndag 19 januari 2014 kl 13:42 

En liten reservation vad gäller mitt deltagande. Jag har haft problem med min Mac. Logikkortet har pajat 4 gånger. Efter 4:e gången fick jag en ny Mac (apple care). Jag har nu testat och köra Q3 på den nya datorn (bootcamp) och är lite orolig för värmeutveckling. Fläkten går på maxfart och datorn blir mkt varm. Jag har även testat att köra Q3 virtuellt (parallel) med lite bättre resultat. Fläkten är lite lugnare och datorn blir inte lika varm.

Jag undrar om det är ngn i klanen som testat att köra Q3 under mac osX.

Om så tacksam för tips hur jag skall göra.

 Svar från: Agent Lördag 11 januari 2014 kl 18:23 

Hej Clean, nu fungerar det, men jag har lite frågor om apple scripta. Kan du Unix, det här vill inte fungera???

on run
tell application "Terminal"
activate
do script with command

"/Program/iouake3/ioquake3.app/Contents/MacOS/ioquake3 +set fs_game +seta g_game type 4 +exec q3agent.cfg"

end tell
end run

 Svar från: Cleansweep Måndag 06 januari 2014 kl 00:20 

Laddade ner den senaste builden och bara ersatte start binären i foldern. Here you go.http://ioquake3.org/files/jenkins/la ... s/release-darwin-x86.zip

 Svar från: Agent Fredag 03 januari 2014 kl 14:35 

Cleansweep, när du installerade Quake på macen? Gjorde du något speciellt? Får inte tioll det. Låter fortfarande som om man slår på en plåtburk hela tiden.

 Svar från: Cleansweep Tisdag 26 november 2013 kl 21:28 

Provade och ladda beta builden utav ioquake till osx och den har inte problemet med repeterande ljud, så nu skall det nog banne mig gå Senaste hittas här. http://ioquake3.org/get-it/angst-builds/

 Svar från: Don Hakon Onsdag 27 mars 2013 kl 21:36 

Kör med Bootcamp på Mac:en, men det ska funka bra direkt på OS X också.


If this isn't sick enough for you, contact Webmaster.
© Sickhouse Bureaucrats 1997