Sickhouse Bureaucrats
- - -
House forum

Forum: Diverse

 Meny Diverse  |  Skriv ut  Besvara inlägget
 Inlägg från: Cleansweep Söndag 01 augusti 2004 kl 10:50 
Datorbygge

Tänkte att man kunde samla allt i denna tråden om vad man behöver veta när man skall köra igång och bygg sin egen dator. Länkar, och tips till saijter som testar hårdvara samt var man inhandlar komponeter billigt.

Dela med er utav era smultronställen, och tips och funderingar kring Ati Vs nvidia, eller Amd vs Intel.

 
Uppföljare:
 
 Svar från: Cleansweep Fredag 10 juli 2020 kl 20:57 

Denna är ju inte helt knas med GTX 1650.
https://bytdator.se/HP-ProDesk-SFF-6 ... 40SSD-500-GTX1650-4GB-BY

Syrran byggde en speldator med 1650 och jag tyckte det verkade rulla på ganska bra på den.

 Svar från: Hanseman Fredag 10 juli 2020 kl 08:19 

Jag funderar på att ha en Quake-dator liggande redo för alla eventualiteter. Vad krävs? Vad kör ni på?

Bytdator.se har rea just nu:
https://bytdator.se/index.php?route=common/home

Under 2 lappar så har man ju något.

 Svar från: Titte Måndag 22 augusti 2016 kl 19:53 

 Svar från: Hanseman Söndag 21 augusti 2016 kl 21:31 

Köpte du en skärm för åtta papp?

 Svar från: Don Hakon Lördag 20 augusti 2016 kl 14:56 

Jaha, då vankas det ännu mer däng nu, alltså

 Svar från: Titte Lördag 20 augusti 2016 kl 10:46 

En av mina gamla skärmar la av så jag kostade på mig en ny, denna gången med G-Sync vilket inte bara gör att skärmen har en maximal V-Sync på 165Hz utan även synkar med graffet. Det är en grymt följsam upplevelse. Allt känns mer "verkligt".

Det lustiga är att jag läste en recension där de skrev att det är nästa som att spela med en CRT-skärm ... det var bättre förr.

Skärmen:
http://www.webhallen.com/se-sv/dator ... c&atcl=search:result

 Svar från: Don Hakon Lördag 01 maj 2010 kl 23:07 

jau åsså!

 Svar från: Mr Ego Fredag 30 april 2010 kl 07:55 

Härmed anmäler jag mig till höstsessionen i nov/dec. Gäller att vara med nu direkt så man inte missar detta evenemang

 Svar från: Cleansweep Torsdag 29 april 2010 kl 22:27 

Jag kommer anordna en sen höst/vinter session hos mig runt nov/dec. Måste bara checka ifall det är 8 eller 10 som får plats.

 Svar från: Joensson Onsdag 28 april 2010 kl 08:10 

Så sant, vi borde lira litet oftare. Har funderingar på om jag skall upprepa uterumsarrangemanget, vilket jag förvisso gärna gör, men någon annan kanske känner att man står på tur för att hålla en sommarsession? hint hint

 Svar från: Titte Tisdag 27 april 2010 kl 14:07 

Med den frekvens vi lirar så lär det ha hunnit utannonserats ännu en ny modell tills dess.

 Svar från: Don Hakon Torsdag 15 april 2010 kl 22:28 

Ja, tack Titte - har sett det. Behöver den egentligen inte förrän nästa Qvackesession

 Svar från: Titte Torsdag 15 april 2010 kl 08:52 

Don, nya macen är här.. dags o shoppa snart: http://www.apple.com/se/macbookpro/p ... em-29203-29203&sr=em

 Svar från: Cleansweep Söndag 14 juni 2009 kl 12:33 

Du hade ju Rc1:an, så no worries.

 Svar från: Joensson Lördag 13 juni 2009 kl 21:21 

Amen sluta, orkar inte? 6c459

 Svar från: Cleansweep Lördag 13 juni 2009 kl 11:31 

Ja du Joensson, bara att börja om igen. , Tror iofs att det går och köra en upgrade med rc1:an

 Svar från: Hanseman Fredag 12 juni 2009 kl 21:31 

Det är inte betan du ska köra utan RC1.Finns här:http://www.microsoft.com/windows/windows-7/download.aspx

 Svar från: Joensson Torsdag 11 juni 2009 kl 22:21 

Har installerat Win7 beta. Dum fråga: Vilken licensnyckel skall man använda för att aktivera installationen? Eller funkar betan bara i 30 dgr?

 Svar från: Titte Onsdag 03 september 2008 kl 19:58 

Vill inte vara en Vista-försvarare men att XP64 skulle vara en bättre spelplatform är jag skeptisk till. Vissa spel ger någon fps mer under XP och andra i Vista. Du har inte DX10-stöd i XP vilket det finns en del spel som stödjer WIC mm. där det blir "grannare" med DX10. Sen att vissa företag hoppar över Vista är naturligt, de flesta brukar hoppa över varannan release. T.ex. så hoppade Ericsson över XP och går nu över till Vista.

 Svar från: Hanseman Onsdag 03 september 2008 kl 10:29 

Vad jag har hört så ska XP 64 vara en bättre spelplattform än Vista 64. Det är inte konstigt att många företag väntar in nästa Windowsversion och helt skippar Vista. Vi gör det, exempelvis.

 Svar från: Titte Tisdag 02 september 2008 kl 21:46 

Kan inte påstå att det är segare, möjligtvis om man har mindre minne mm. Tvärtom flyter COD4 bättre i Vista(64) för min del jämfört med XP. Sen finns det givetvis irritationsmoment som alltid med ett nytt os och nytt UI. Har b.l.a. strul med att kopiera till NAS-disk (samba), Vista klagar på att disken är full trots att där är 150GB ledigt Tror det är svårt att ge någon definitiv rekommendation, man får prova sig fram helt enkelt under en längre tid.

 Svar från: Hanseman Söndag 31 augusti 2008 kl 17:38 

Jag har bytt men är inte nöjd. Segare operativ får man leta efter. Ska man lira är det XP som gäller.

 Svar från: Agent Lördag 30 augusti 2008 kl 09:27 

Ser att det är en del som bytt till vista i member info. Min erfarenhet om vista avseende drivrutiner, suga cpu-kraft och rörigt gränssnitt är rent ut sagt dålig.

Vad tycker ni som bytt?

 Svar från: Hanseman Söndag 24 augusti 2008 kl 15:27 

/cg_drawfps 1

 Svar från: Final Insult Söndag 24 augusti 2008 kl 14:00 

Vad skriver man i consollen för att se fps?

 Svar från: Cleansweep Lördag 23 augusti 2008 kl 15:20 

Jo, det blev ett rejält bygge denna gången. Lite över 20 fick jag ge för grejerna. Hoppas den håller sig ett tag

 Svar från: Agent Lördag 23 augusti 2008 kl 10:51 

Häftiga grejor. Vad kostar din burk clean? Kollade på datorbutiken och såg P5E för 2700 samt gk för 4200?

 Svar från: Cleansweep Onsdag 20 augusti 2008 kl 08:59 

Blev en kovändning i slutet av mitt bygge. Riktigt nöjd med den. Allt upp och rullar nu. Har testat ett cod4 demo jag spelade in i början på min gamla burk då jag fick runt 25fps, Med den nya låg jag i 1280*1024 med allt som går att slå på runt 160fps i medel. Handlade allt utom Cpu från Komplett. Ruggigt bra leveranstid på 1dag. Cpun från Misco som tog 2 dagar.Nu skall det liras. Skall bara ha en bättre skärm också så är det kalas varje dag.

 Svar från: Don Hakon Torsdag 12 juni 2008 kl 21:12 

Beställde från Datorbutiken. Allt är klarrt så när som på processorn vilken är noterad som bristvara. Räknar med napp i god tid till session-time. Annars får jag väl byta till nå't annat.

Pratade med Datorbutiken om just SSD-disken som du tipsade om 14 oktober 2007 nedan. Låter ju så himla bra. Fick tipset att disken förvisso är jedri't snabb att läsa/skriva små filer å e dessutom helt tyst, men är slö när det gäller stora filer. Skippade den. Rätt eller fel - även om systemfiler oftast e små, kanske C4 liksom Qvack innehåller stora pak-filer. Chansar därför inte. SSD-disken e dyr - 3,5 papp för 32gb.

Funderade på ett 9800-kort, men fastnade för det enkla och nättare Club 3D GeForce 8800GT-kortet som sägs vara tyst. Fläkten sägs dessutom varva ned när inte 3D är aktivt. Tror bestämt att Hanseman rekommenderade just detta kortet på senaste Jubel http://www.datorbutiken.com/se/defau ... aspx?Product=CGNX-G882DD

Funderade även på Sparkle GeForce 8800GT Cool-Pipe, dvs en fläktlös variant. På baksidan sitter en stooor otymplig kylklump. Enligt testet kan kortet dessutom bli så pass hot att man kan steka ägg på det. Se själv http://www.guru3d.com/article/sparkl ... coolpipe3-512mb-review/3

 Svar från: Cleansweep Torsdag 12 juni 2008 kl 10:33 

Tror jag kör på samma Shuttle. Är dock inte säker på 8800GT längre. De nya nvidia kan tydligen kunna slå av 3d när det inte behövs och då spar du MKT ström. Sedan skulle det sitta fint med en ssd disk för system, gaming.Var beställde du ifrån?

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 juni 2008 kl 21:27 

Fi fanken. Du suktar alltså på att gå hädan med stil?

 Svar från: Don Hakon Onsdag 11 juni 2008 kl 20:05 

Funderade ett tag på en fet "bärbar", men bestämde mig för att fortsätta med Shuttle-varianten. Denna gång modell SP35P2 Pro

http://eu.shuttle.com/se/DesktopDefa ... tabid-72/170_read-14323/

... med:
Intel Core 2 QUAD Q9450
4 Gb RAM
GF 8800GT 512Mb
å en 750Gb Samsung HD
XP pro

Nuddade vid tanken att komplettera med Western Digitals nya VelociRaptor som system-HD bara för att stila, men sansade maj

 Svar från: Cleansweep Onsdag 11 juni 2008 kl 15:05 

Please Don, Vad blir det för bygge?

 Svar från: Cleansweep Onsdag 28 maj 2008 kl 15:07 

Don. hur gar det med ditt bygge? Har du fatt ihopa nagon shuttle annu?

 Svar från: Cleansweep Måndag 07 januari 2008 kl 07:05 

Vad blir det?. Kräm nog och lira q3 misstänker jag

 Svar från: Netman Söndag 06 januari 2008 kl 20:32 

Bygge påbörjat... snart alla delar inköpta

 Svar från: Cleansweep Lördag 05 januari 2008 kl 18:40 

3Mb lurad

 Svar från: Final Insult Torsdag 03 januari 2008 kl 21:02 

Ny burk beställd, trött på att rodda
Dell XPS 420 med större processor = E6850, 8800GT, 3Mb
Om man nu envisas med att bli Baschad på måndar, så kan man bli det med stil

 Svar från: Hanseman Tisdag 20 november 2007 kl 22:30 

Köp det fetaste som finns därute så spar du mycket ork.

 Svar från: Final Insult Tisdag 20 november 2007 kl 22:02 

"inte så stor skillnad" tja, skillnaden mellan E6600 1min26sek mot E6750 1min16sek blir väl ca 10% Jag har inte en susning vad det gör i ett spel som COD4.
Vill någon lägga upp en länk där man har samma hårdvara men skiftar CPU? Jag ids inte googla

 Svar från: Titte Tisdag 20 november 2007 kl 15:23 

Definiera "inte så stor skillnad"!
Titta på Q4 Timedemo el. dylikt så slår det på 11.2 FPS vilket är rätt mycket. Spelar du sen singelplayer så sjunker det ytterligare eftersom CPU:n är upptagen med AI mm. Allt beror på spel mm, det är inte så att processorerna är så kraftfulla att de idlar när du kör ett spel, speciellt i singelplayer. De flesta AI suger all kraft de kan få.

 Svar från: Final Insult Tisdag 20 november 2007 kl 11:11 

Men enligt Tom´s så är det inte så stor skillnad mellan ex. E6600 och E6750
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html

 Svar från: Cleansweep Söndag 18 november 2007 kl 13:12 

Minst 2.66Ghz, annars kommer du bli ledsen sen.

 Svar från: Final Insult Lördag 17 november 2007 kl 11:47 

Sitter o filar på en inköpslista. Finns det något själ att ta en dual core med högre klockfrekvens, när det gäller spel? Eller räcker det med lägsta?

 Svar från: Hanseman Fredag 02 november 2007 kl 08:25 

Och så har episode 2 för HL2 kommit... Oj oj...

 Svar från: Mr Ego Fredag 02 november 2007 kl 07:50 

Jag har massor med flaskor Hanseman, hur många skall du ha för gården din???

 Svar från: Hanseman Torsdag 01 november 2007 kl 22:46 

Jag shoppar - därför är jag..

Och till skillnad från vissa andra måste jag inte fråga frugan om lov att köpa kuligheter.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 01 november 2007 kl 19:03 

...eller till MrEgo för en flaska virre.

 Svar från: Final Insult Torsdag 01 november 2007 kl 17:20 

Det blir väl som vanligt när Hanse köper spel, han får inte igång det, och säljer det sen på Blocket

 Svar från: Hanseman Onsdag 31 oktober 2007 kl 10:43 

Beställde ett 8800GT idag.
Här händer det saker - inte bara en massa snack!
Och så förbeställde jag Crysis och COD4.
Nu är det julafton!

 Svar från: Mr Ego Onsdag 31 oktober 2007 kl 08:22 

Kul uträkning Cleansweep. Så kan man ju se det. En avskrivningstid på 2 år är ju helt ok så det skulle man ju kanske kunna få igenom hemma.

Jag håller dock med Joensson - det är att utmana ödet lite att inte ha det i bakfickan. Tänk om spelarfruarna får se detta!!!

 Svar från: Joensson Onsdag 31 oktober 2007 kl 08:15 

Shit, flytta det här inlägget till bakfickan din dummer!

 Svar från: Cleansweep Tisdag 30 oktober 2007 kl 21:22 

Gjorde en rejäl omvändning i bygget. Billigast mest prisvärda ur spelsynvinkel, utan att tänka för mkt på framtida uppgr vilket man ändå nästan aldrig gör.

http://www.sickhouse.org/files/usera ... rbygge_billig_071030.JPG

Bra grejer för endast 6600:-. Man får dock behålla sin gamla disk och dvdspelare.

Kostnadsuträkning flyttad till protected

Modifierat 31 okt-07 kl 09:42

 Svar från: Hanseman Fredag 19 oktober 2007 kl 12:33 

Mac är ju minst lika mycket hårdvara som mjukvara.

Vill ha en Imac i vardagsrummet! Sexy thing!

 Svar från: Titte Fredag 19 oktober 2007 kl 10:26 

Nyaste MacBook Pro kör med Geforce 8600M GT.
Funderade ett slag på om Affinity-grejen är det som är problet med jidderish-rörelserna på macen. Skall testa, men oavset resultat så blir det nog nya burken som åker med även om jag skulle kunna dra med jobbe-bärbara alt. min gamla AMD:n med det slöa GF6800GT

Fundrar på att dra med högtalare+subbe för COD-demo syfte. Blir jäkligt mycket att bära på men man behöver ju träningen.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 18 oktober 2007 kl 22:04 

Hur man än gör så blir man lurad. Kikade på mac, dock så gillar jag inte varför de envisas med köra med ati:s grafikkort.

Installerade mac osx på min dell laptop. Funkar fint, dock så vill den inte detektera mitt geforce 440 go, så upplösningen blir endast 1024x768. Nää, Mac Osx är sexigast på en sexig mac, inget kul på en gammal dell laptop.

Kan tänka mig och ha en snygg mac i köket för surf och mail check mm, men när det gäller gaming riggen så känner man ändå innerst inne att del blir en ful pc. Man är helt enkelt för invand med mög os:et, och jiddra med kompabilitet probs när man skall lira orkar jag inte.

 Svar från: Final Insult Onsdag 17 oktober 2007 kl 21:44 

LOL, känner igen mig, "jag skall bara ha en enkel pc denna gången. Men om jag lägger på en större ditt eller datt så kostar det vara en tusing"

 Svar från: Cleansweep Onsdag 17 oktober 2007 kl 15:12 

Ny uppdatering i datorbyggandet.

http://www.sickhouse.org/files/usera ... er/datorbygge_071017.JPG

Ändringarna är moderkort, minnena, disk, chassi samt nätdel.

Väljer MSI moderkort med nforce 680 chipset samt creatives grymma ljudkort inbyggt, därav lite dyrare, men det blir inte så farligt när man tänker på vad ljudkortet kostar annars.

Chassit är pga att jag har en skåp den skall stå i och dessa dimensioner passar perfekt. Får gärna vara hur hög som helst, dock är bred och djup prefekt. Artic coolings T2, 43cm djupa låda låg precis på gränsen.

Sedan blev det hipers nätägg med nya atx 2.2 + lite mer kräm (580w) så jag eventuellt kan behålla lådan samt nätagg ett tag framöver.

Gick ner några timings på mushkin minnena vilket nästa blev en tusing mindre.

Större raptor disk. Skiljer tusan bara ca 400kr på 74gb och 150gb.

Inköp? Om ett par månader. Då blir jag av med min gamla maskin också, och antagligen har det förhoppningsvis blivit ännu billigare

Modifierat 17 okt-07 kl 15:12

 Svar från: Cleansweep Tisdag 16 oktober 2007 kl 21:39 

kan inte

Dessa ads är bara för goa
http://www.youtube.com/watch?v=Z7ReS_ur4Kc&NR=1

 Svar från: Final Insult Tisdag 16 oktober 2007 kl 19:56 

Jag tror att jag skiter i att köpa en PC, säg imot detta...
http://www.youtube.com/watch?v=1EbCy ... mode=related&search=

 Svar från: Cleansweep Tisdag 16 oktober 2007 kl 18:42 

Men barebone, är inte powersupplyna för klena för de nyare grafikkorten, såg bara barebones med 300w. Annars är jag väldigt intresserad av hur din uppsättning ser ut.

 Svar från: Don Hakon Måndag 15 oktober 2007 kl 21:37 

Releasedatum för min nya Shuttle-box tycks bli ständigt framskjutet. Kanske lika bra det. Fick ju hjälp med Quad/Duo å minnestjosan - tack för det! Se'n ska man välja mellan Vista 32/Vista 64/hederliga XP, å så kommer Cleansweep med "flash baserade diskar", som ju låter riktigt intressant. Knepiga spörsmål det här...

 Svar från: Titte Måndag 15 oktober 2007 kl 14:49 

3DMark06 1280x1024 (no optimizations, WinXP,32bit): 9805

 Svar från: Cleansweep Söndag 14 oktober 2007 kl 23:25 

Låter fint, får kolla in det på sessionen, hoppas du tar med den burken.

Annars ,så sätter detta griller i huvudet just nu, funderar på en sådan istället för raptor disken. SSD 2.5, flash baserade diskar, helt ljudlösa samt grymma accesstider. Write&read är inte helt tokiga heller
http://www.datorbutiken.com/se/defau ... &Product=SAMSSD25-32

se tester

http://www.tomshardware.com/2007/08/ ... drives_cometh/page3.html

Modifierat 14 okt-07 kl 23:36

 Svar från: Titte Söndag 14 oktober 2007 kl 22:56 

Jovars, är stabil som sautan har dock inte hunnit med att klocka p.g.a. en del renoveringsprojekt hemma. Lådan är liten som sagt men kylningen verkar fungera bra. Lite plastig lucka men i övrigt ok, speciellt till det priset och med HD-muffler inkluderad (har dubbla diskar i kylaren). Tycker jag får lite dåliga siffror på minnet däremot. CPU:n är grym!

 Svar från: Titte Söndag 14 oktober 2007 kl 22:48 

Final, Såvitt jag vet är det senaste från AMD "Barcelona". Detta är en server-cpu i Opteron-serien och såldes svindyr. På desktop-sidan har AMD inget som kan jämföras med Intels senaste processorer avseende kärnor och pris-prestanda. Intel släpper dessutom snart (Nov) en ny processor i Penryn-serien. Första modellen är dock en rätt dyr variant, vid årsskiftet kommer det fler till bättre pris.

 Svar från: Cleansweep Söndag 14 oktober 2007 kl 22:33 

Fudge, du har nog rätt där. funderar iofs på 8800GT som släpps snart och kommer kosta under 2000:-, den skulle nästan ha samma prestanda som gts, men dock endast single slot. Eller annat moderkort. Denna är ju dock prisad som stabil och bra att överklocka. Hade varit fint och kunna skrämma upp cpun till 3.6Ghz

Är du nöjd med ditt mk-kort samt lådan?
Vad får du för 3dmark2006 poäng?

Final, Jepp, intel har tagit över tronen igen. Allt är från datorbutiken.com

 Svar från: Titte Söndag 14 oktober 2007 kl 22:20 

Clean, hade vi inte en diskussion om det MK?Finns vissa tveksamheter om du kan få dit ett 8800.http://www.hardwaresecrets.com/article/462"The heatsink used on the south bridge chip is too high, creating a problem for installing video cards with big coolers, especially the ones that take two slots. This happened with us. The south bridge heatsink prevented us from installing our GeForce 8800 GTS till the end of the slot: our card was a little bit shifted from the place it was supposed to be. Since we tested this motherboard outside a case this didn’t cause us a problem, but we wonder what would happen if we needed to screw our video card to a case."

 Svar från: Final Insult Söndag 14 oktober 2007 kl 16:48 

Ser att du valt Intel, för några år sedan var det AMD som var kung, är den tiden över?
P.S vilken återförsäljare är detta? D.S

 Svar från: Cleansweep Söndag 14 oktober 2007 kl 11:21 

se bild på komponenter. Man kan köpa billigare minne samt skippa den snabba disken. Då spar man ytterligare ca 2000kr.

http://www.sickhouse.org/files/usera ... er/Datorbygge_071013.JPG

 Svar från: Cleansweep Söndag 14 oktober 2007 kl 11:04 

Mitt bygge kommer kosta under 12000:- och då är det bara kanon grejer. Jag kan ta fram listan till dig.

 Svar från: Final Insult Söndag 14 oktober 2007 kl 10:29 

Så var den dagen förstörd, kollat upp på JME vad det skulle kosta att köpa en burk som klarar av Recommended på Crysis ....... 15´000:-

 Svar från: Titte Söndag 30 september 2007 kl 08:52 

System ihopsatt, Vista 64 uppe och snurrar. Tog en del bilder under vägens gång. Skall köra en del stabilitetstester innan jag kör igång med överklockning.

 Svar från: Final Insult Fredag 28 september 2007 kl 21:21 

För FI är det enkelt; om Sickhouse uppgarderar till Q (någon ting) då trycker FI på beställ knappen
Under tiden har jag min usla hårdvara som ursäkt att Snappa lyckas bascha mig på måndagar

 Svar från: Netman Fredag 28 september 2007 kl 17:08 

Låter spännande Titte. För min del så kanske jag kan ha kvar maskinen över session med det lockar lite att köpa en ny. Det är ju bara 3 veckor kvar.
Förresten fanns alla prylar hemma så du hinner få grejorna?

 Svar från: Cleansweep Torsdag 27 september 2007 kl 19:53 

Låter najs, vi får kolla in grejerna på sessionen. Ang mediamarkt, usch var på nova där det ligger, sicka bilköer. Var dock inte inne på mm, pallar inte med långa köer

Btw. Demo på cod4 till pc skall släppas snart, så man hinner märka vilken prestanda som behövs för driva runt det.

 Svar från: Titte Torsdag 27 september 2007 kl 18:33 

oki, fortsätter monologen Då var det tryckt på beställningsknappen, bidde QQ, MK, 4GB o dessutom en ny lådda med integrerad HD-cooler/silencer + en CPU-kylare dimensionerad för överklockning.

 Svar från: Titte Onsdag 26 september 2007 kl 16:38 

Inväntar priser på MediaMarkt, får dra dit och kolla (om man nu slipper köa).
Finns lite info om kommander processorer:
http://www.sweclockers.com/nyhet/649 ... -processorer_publicerad/

 Svar från: Don Hakon Måndag 24 september 2007 kl 21:50 

Tack för tipsen Clean & Titte! Då blir det nock den "slöare" Quaden och de 1000 pix billigare 4x1- istället för 2x2-minnena. Thanks a lot!

 Svar från: Titte Måndag 24 september 2007 kl 18:37 

Coolt, kollade priserna idag. Hade gått ner 300:-

 Svar från: Cleansweep Måndag 24 september 2007 kl 14:13 

Ser trevligt ut.

Det med 2gb moduler gav tydligen bättre klockningsmöjliheter samt bättre prestanda. Är det väsentligt mkt dyrare så hade jag också struntat i det.

 Svar från: Titte Söndag 23 september 2007 kl 22:13 

OK, har beslutat att satsa på stablitet framför det nyaste. Satsar på grejer som har testprotokoll på att fungera ihop samt bra stöd i Vista mm. Har planer på at köra 3-4 skärmar framöver (kör 2 idag) därav blev det SLI. Kommentarer någon?- Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 2 349:- - MSI P6N SLI Platinum nForce 650i 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX 1 449:-- Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz (nVidia SLI Certified) 1 295:-- Scythe MINE 1100 rev.B Heatpipe CPU Cooler socket 478 / 775 / AMD-socket 359:- Totalpris 5 452:-

 Svar från: Titte Lördag 22 september 2007 kl 11:20 

Frågan är varför jag skall köpa 2x2GB när det blir nästan dubbla priset. Jag lär ändå uppgradera min maskin innan det blir dags för att uppgradera till 8GB och då är det DDR3. Finns det någon prestandaskillnad att köra 2+2GB vs 4x1GB?

 Svar från: Titte Lördag 22 september 2007 kl 11:09 

Handlade World in Conflict igår efter att ha spelat det en del på beta-stadiet. Visade sig att min dator hostar lite i filmsekvenserna på 1600x1200 och det är CPU:n som är flaskhalsen alltså är det nu GO på att köpa ny hw. Blir en QC + 4GB minne.

 Svar från: Cleansweep Fredag 21 september 2007 kl 12:21 

Rent spelmässigt är duo bättre med högre frekvens samt att spelen inte är optimerade för fler än 2 kärnor. Snackar du sedan hdtv playback och beräkningar så är quad bättre.

Ett ex. Quake4 demo. Tomshardware får 128fps med duo och med quad 110fps.

Själv hade jag nog valt quad ändå.

Ram är billigt idag. Köp 4gb, för vista lär vi inte undvika. och köp nu inte 4st 1gb utan 2st 2gb.

 Svar från: Don Hakon Tisdag 18 september 2007 kl 22:41 

Om ett moderkort har support för 1333 MHz busshastighet, vilken av dessa 2 processorer är att föredra?

1) Intel Core 2 DUO, 2 x 2.66 GHz, 1333 MHz

2) Intel Core 2 QUAD, 4 x 2.4 GHz, 1066 MHz

Har en slöare Quad bättre "overall-prestanda" än en snabbare Duo? Funderar osså litta på hur nära i tiden det kan va' aktuellt med att få nå'n nytta av Quad core.

Å förresten - e det egentligen någon vits med att satsa på 4 Gb internminne istället för "bara" 2?

 Svar från: Titte Lördag 08 september 2007 kl 10:02 

AppleTV-skin: http://savvygeek.com/2007/03/27/how- ... ur-xbox-into-an-appletv/

 Svar från: Cleansweep Torsdag 06 september 2007 kl 01:36 

Min nas är en dlink burk som rullar med debian i botten. Jag har slängt in mldonkey, en bittorent server som laddar ner torrents direkt från nas burken. Så då kan bara den stå och ladda ner hela tiden. Styrning görs via en websida eller remote programmet sancho. Jättesmidigt.

mer info, om denna och lite hacks till den.
http://wiki.dns323.info/

 Svar från: Cleansweep Torsdag 06 september 2007 kl 01:30 

jepp. Xbmc läser dvd images. Titte, Jag refererade till piratebay (pb), och webläsaren heter links har jag för mig. Gasgiver är känd för att compilera stabila xmbc releases.

Apple skin lät coolt. Har du någon länk?

 Svar från: Joensson Onsdag 05 september 2007 kl 15:58 

Jag kan sälja 1000 låtar till dig o du 1000 till mig så får vi varsin tusenlapp som vi kan köpa nåt kul för (ekonomistyrning á la Region skåne).

Vill veta mer om NAS-burkar. E de bra de? Titte, skriv en faq+tutorial

 Svar från: Mr Ego Onsdag 05 september 2007 kl 15:18 

Joensson, du kan få MP3 låtar av mig. Tar 1 kr per styck. Billigare går det inte

 Svar från: Hanseman Onsdag 05 september 2007 kl 14:07 

Retro-Joensson!

Homeplug - e de netgear stuff?

En xbox kostar ju nada numera så det är intressant. Men visst borde DVD images fungera? Titte, you check!

Har även funderat på en mac mini för att den e så jefla snygg men jag vet inte om den duger till jobbet.

 Svar från: Joensson Onsdag 05 september 2007 kl 13:47 

Titte o Cleansweep, ni får börja arrangera studiebesök i era hem, låter som intressanta lösningar. Själv har jag inte kommit mycke längre än att jag köper cd-skivor istället för LP, fast jag har hört nåt rykte om att man kan få hem musik i datorn via nåt som heter internet?

 Svar från: Titte Onsdag 05 september 2007 kl 11:25 

Kluriga frågor Hanse.
Eftersom den klarar att spela upp DVD-skivor borde den klara DVD-images, inget jag testat dock. Har mitt i DivX el. dylikt.

Wlan är däremot nix, om du inte vill modda själva: http://www.gadgetizer.com/2006/04/12 ... ox-with-wifi-connection/ Det var därför jag körde HomePlug d.v.s. nätverk via vägguttaget, fungerar suveränt. Akta dig för DLink bara.

Prata med NAS, Jepp som sagt.

Fjärrkontroll, Check!

Spela in från viasat, nix. Inget TV-kort.

- Låter som du har lite andra krav, blir nog till att bygga en mediamaskin. Vill man ha en riktigt tyst xbox får man byta orginalfläkten.

 Svar från: Hanseman Onsdag 05 september 2007 kl 10:40 

Ja vill ha en lådda som har hårddisk och kan spela upp dvd images på tvn. och gärna wlan. och att burken kan prata med en nas. och e enkel att använda. och har fjärrkontroll. skulle det sen gå att spela in på den också från viasat vore det kanon. Kan en xbox classic fixa allt detta?

E PS3 ett alternativ? hört att den för väsen..

 Svar från: Titte Tisdag 04 september 2007 kl 22:44 

oki, doki du läste inte så mycket av det jag skrev.

1. Pris 650:- är rätt billigt

2. Det är ett komplett mediacenter med stöd för alla filmformat, ljudformat, bildfomat. aka du kan alltså:

a: Titta på divX, avi, wmv... + dvd(regfritt) direkt från xbox disken eller streamat från en nätdisk alt. pc. Hämtar data från imdb.

b. Lyssna på ditt musikbibliotek av mp3:or mm med snygg presentation av omslagsbilder mm.

c. Plugga in i hemmabiosystemet för film+musik ovan

d. Titta på dina bilder från nätdisk eller inbyggd disk, usb-minne(med adapter), DVD/CD... med automatisk skalning så det ser fint ut.

e. Lyssna på internetradio (shoutcast)

f. Surfa (har laddat ny version men ej testat detta än)

g. Inget strul, är en stabil plattform.

h. Snabbt uppe, ingen bootning ala PC. Tar max 10 sek från knapp till uppe o rullar.

i. Kompakt formfaktor, ingen skrymmande pc.

j. Jepp, du kan spela spel direkt från HDD eller DVD. Finns dessutom emulatorer för andra nostalgi-plattformar så du kan lira c64-spel mm...

k. Finns mängder med snygga skins, kan se ut som Apple-TV mm...

hm, kommer inte på mer just nu... men ja, den används till annat än att spela

 Svar från: Final Insult Tisdag 04 september 2007 kl 20:08 

Ocki docki med xbox=spel men bortsett från spel, varför inte köpa en enkel PC

 Svar från: Titte Tisdag 04 september 2007 kl 19:10 

Jepp, chippa med t.ex. Xecuter. Om någon är ute efter ett mediacenter och klarar sig utan TV-kort så XBOX+XMBC oslagbart. Klarar alla format, snabbt, snyggt och framförallt billigt. Du kan köpa en beg-xbox för 650:-Sen köper du till ett modchip + en hd-kabel för att ansluta till hemmabio-systemet. Clean, hittar ingen browser eller något med "pb". Min distro är från i våras eftersom vissa hade rapporterat problem med nyare. Det kom ut en ny för ett par dar sen. Skall testa den....

 Svar från: Hanseman Tisdag 04 september 2007 kl 12:25 

Vad krävs på xboxen? chipning?

 Svar från: Cleansweep Måndag 03 september 2007 kl 23:32 

Kör samma uppsättning som dig. Xbox som mediacenter som sedan accessar en dlink nas burk (dns323), denna fylld med 2st 750gb (1.5tb), för film, musik och bilder. En fröjd och slå på xboxen och accessa allt.

Webläsare skall finnas med i gasgivers release utav xbmc. (sök på pb).

Skall även gå att koppla in tangentbord till xboxen. (för de som kör linux på den). Vet inte om du kan trycka in trådlös bluetooth.

Sneglar lite på hur utvecklingen utav ps3 går, hoppas på denna som nästa mediacenter.

 Svar från: Titte Lördag 01 september 2007 kl 18:35 

Jaha, nåja ingen brådska med ny maskin. Hinner upp o vända på en månad eller två. I värsta fall väntar man till i jul.
Har däremot uppgraderat mitt "bredband" 0,5->8. Kostar dessutom mindre i månaden hos samma leverantör.
Känns som ett trevligt lyft!
Har dessutom installerat 200Mbit HomePlug till Xboxen och uppgraderat till senaste mediacenter. Fungerar jävligt fint med access till min NAS-disk. Nu ligger filmer, bilder o musik på ett ställe som är lättaccessat från Xbox mm. Skall bara se till att schemalägga backup till min USB-disk som jag pluggar rakt in i NAS-grunkan.
Det enda är att jag inte hittat någon webbläsare till xboxen + ev. koppla in ett trådlöst tangenbord. Tips någon?

Faen kollar man på accesslistan i routern börjar det se rätt mycket ut:

192.168.1.35 tittea64 Wired (spelmaskinen)
192.168.1.89 mbpro Wireless (macen)
192.168.1.168 AP_Storage Wired (NAS-disk)
192.168.1.53 xbox Wired (Xbox)
192.168.1.228 mata Wired (hmm, tror det är HomePlug)
192.168.1.167 ALASKA Wired (Printserver)
192.xxx.x.xxx titte2 (Kristinas burk, ej påslagen)
192.xxx.x.xxx lusse1 (Dotterns burk, kommer i höst)

 Svar från: Cleansweep Lördag 01 september 2007 kl 08:28 

Jepp, de varnade för detta i diverse forum. Speciellt minnena skulle gå upp rejält då efterfrågan var så stor.

 Svar från: Titte Fredag 31 augusti 2007 kl 20:15 

Sautan, nu börjar dautaprylarna gå upp i pris igen... nåja de landar väl snart igen.Tittade faktiskt på ett Killer Nic men enligt recensionerna är nyttan marginell. Kostar det 1800 vs. gratis så föräntar man sig lite förbättringar.

 Svar från: Titte Tisdag 28 augusti 2007 kl 18:57 

En fix för nätverksbuggen i Vista är på g. Mark Russinovich fd. sysinternals numera MS-anställd har en bra utläggning som iaf. stillar mina farhågor om drm-konspirationsteorier: http://blogs.technet.com/markrussino ... /2007/08/27/1833290.aspx

 Svar från: Titte Söndag 26 augusti 2007 kl 20:20 

Är Cod4 löjligt vacker i DX10 men inte i DX9 så är det skäl nog att ta gift.

 Svar från: Final Insult Söndag 26 augusti 2007 kl 16:01 

Öh. varför slipper du inte Vista ????

 Svar från: Cleansweep Lördag 25 augusti 2007 kl 23:23 

Suck . Hade hoppats på att slippa vista, tills de fixat till alla barnsjukdomar, typ efter sp6a

Dock finns det säkert windows Blizzard då, eller vad det nu skall heta framöver, som man måste köra för att köra dx13, och vi lirar säkert q3 fortfarande så why bother

 Svar från: Final Insult Lördag 25 augusti 2007 kl 15:50 

Man kan nog lugnt sammanfatta Titte med ett ord, grundlig
Med tanke på att jag vid förra dator bytet 2004-08 ville framtidssäkra mig, och valde en AMD 3000 64 bitar (som jag har haft en sådan ooootrolig glädje av fram till nu, öhhh.. NOT) håller mig till XP och sk-ter i framtiden.

 Svar från: Titte Lördag 25 augusti 2007 kl 00:54 

Jepp, hade rätt. Det var The Inquirer som hade snurat till det i en gammal artikel och folk i b.l.a. SweClockers som nappat på ryktet. Här är inquirers officiella ursäkt: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35140

 Svar från: Titte Lördag 25 augusti 2007 kl 00:47 

Har sett det i olika forum också Clean men blir rätt osäker på riktigheten i uppgifterna. Risken är att det är ett missförstånd. Vissa blandar ihop DX9.0L med Direct3D 9Ex vilket bara finns på Vista för att låta DirectX9-spel mm använda Vistas nya WDDM (Windows Vista Display Driver Model). Titta gärna på http://msdn2.microsoft.com/sv-se/library/bb173477.aspx Men visst det är inte omöjligt, blev bara lite konfunderad när jag såg vissa blanda ihop nyare versioner av DirectX9 som bara finns på Vista med DirectX9 på XP. Håller dock tummarna för att jag har fel.

 Svar från: Titte Lördag 25 augusti 2007 kl 00:14 

Om det varit så enkelt... drm, sämre prestanda på nätverket mm.Visst speltillverkarna kommer att gå över till DX10 och de kommer att lägga krutet där vilket gör att även om det finns DX9-stöd så blir det säkert sämre optimerat == sämre grafik...och kommer fler och fler spel med DX10: http://www.idg.se/2.1085/1.114411DX10 vilket framförallt ger bättre prestanda OM spelen optimeras. Finns en hyfsad genomgång av en del nyheter här: http://www.level7.nu/texter/read.php?id=130903 Hade det bara varit det hade jag bytt till Vista nu men tyvärr finns det en del saker som gör att man tvekar. En stor grej är att Vista har en känd bugg som gör att nätverksprestandan är sämre på Vista, speciellt då du spelar upp ljud. Vilket du lär göra när du spelar. Men det finns även rapporterat problem när du kopierar filer över nätverket utan ljud vilket går att förbättra med lite fixande. Utöver det finns det drm-tjafset som sugär kräm från din burk + hårdvarunära stöd för att göra det jobbigt att titta på dina favoritfilmer mm. Läs gärna denna välkända artikeln: http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html Sen har vi den ökända UAC (User Access Control) som slänger upp dialoger stup i kvarten. Är iofs rätt säker på att MS kommer att patcha nätverksproblematiken inom kort, drm finns det kanske någon workaround som jag inte känner till? I vilket fall som helst så känns det som ett nerköp att uppgradera till ett OS som suger musten ur din hårdvara + får dig att känna dig som att någon annan äger din burk + förhindrar dig från att få samma ping som dina XP-kompisar men visst du kan spela spel med lite snyggare grafik + lite bättre stöd för flera kärnor.Jag kommer nog att börja med en dual-boot när jag får min nya hårdvara och utvärdera parallellt.Förresten... http://www.apple.com/se/macosx/leopard/

Modifierat 25 aug-07 kl 00:17

 Svar från: Cleansweep Lördag 25 augusti 2007 kl 00:04 

Dx10 skall släppas till xp också, har jag läst i något forum, så det är inget måste, tack o lov.

 Svar från: Final Insult Fredag 24 augusti 2007 kl 23:08 

1. Grafik kort med DirectX 10 eller inte
...omformulerat...
2. Vista eller XP

Modifierat 24 aug-07 kl 23:10

 Svar från: Cleansweep Torsdag 23 augusti 2007 kl 21:55 

Hehe, jag såg också det för några dagar sedan. Tiderna förändras snabbt

 Svar från: Titte Torsdag 23 augusti 2007 kl 18:34 

Pinsamt, såg min kommentar om flera kärnor apropå Butchers nya maskin. Nåja, har precis fått en del pengar över eftersom jag avbeställde min handdator/GPS från Dustin efter att posten slarvat bort första enhet och Dustin 2mån leveransdatum på en ny. Så när pengarna är på kontot ligger där 5169:- som måste handlas upp

 Svar från: Mr Ego Tisdag 04 juli 2006 kl 11:26 

Tack för det Hanseman. Skall kolla vidare.

 Svar från: Hanseman Måndag 03 juli 2006 kl 20:18 

På fråga 2. Det beror på. Hänger samman med vilka övriga komponenter du har i din dator: cpu, moderkort, minne.. och inte minst nätaggregat. Det senare fick jag byta när jag bytte grafikkort...

 Svar från: Hanseman Måndag 03 juli 2006 kl 20:17 

Svar nej. 128 är för lite. 256 minimum, helst 512. Beklagar.

 Svar från: Mr Ego Måndag 03 juli 2006 kl 13:16 

Är ett 128 MB PCI Express ATI Radeon något att rekommendera??? Eller vad skall man annars satsa på - ni som vet???

 Svar från: Netman Måndag 27 mars 2006 kl 20:24 

Ingen COD2 idag snyft
Har funderat på att skicka tillbaka den

 Svar från: Titte Måndag 27 mars 2006 kl 12:15 

Vid detta laget borde du kunna häva köpet, hemköp eller inte. Har kanske gått lite långt tid, men vaf. försöka går ju!

 Svar från: Hanseman Måndag 27 mars 2006 kl 11:03 

Också min erfarenhet. Tyvärr.. Tråkigt Netman. Inget COD2 idag då?

 Svar från: Netman Måndag 27 mars 2006 kl 08:32 

Nu var det dags igen. Fujitsumög iväg på reperation igen tur att det är en hemPC så man inte behöver betala för reservdelar.
Fujitsu/Siemens rekommenderas INTE

 Svar från: Cleansweep Torsdag 16 februari 2006 kl 18:03 

Ta den, ser shysst ut.

Snacka om cu´n paste
Diskettenhet Nej

 Svar från: Mr Ego Torsdag 16 februari 2006 kl 07:45 

Jajamensan - ta den!!!

 Svar från: Hanseman Onsdag 15 februari 2006 kl 20:44 

Jag säger: TA DEN!!!

 Svar från: Butcher Onsdag 15 februari 2006 kl 20:26 

tack för tipsen, får väl sova på saken, (bygget är värsting pc hemma erbjudandet som jag kan få för ca 15 papp)

 Svar från: Titte Onsdag 15 februari 2006 kl 17:17 

Har precis problem med en ny disk (Väntar på ny firmware från Maxtors support) så det enda jag ser är helvete vad mycket drivrutiner och piss som skall in för att få burken att funka Butcher. Ju fler delar desto större risk för strul.
Vill inte vara glädjedödare men vad skall du ha maskinen till? Väntar du på spel som stödjer flera kärnor så lär du få vänta länge. Det är oändligt komplicerat att skriva kod för flera kärnor. Flera stora hjärnor inom spelutveckling har gått ut och deklamerat att det är för svårt helt enkelt.

Usch vad negativ man är.

 Svar från: Joensson Onsdag 15 februari 2006 kl 16:44 

Kul med tv-kort. Men är det inte lite snålt med 360 gb hårddisk? USB-disken lär du ju bara använda som backup?

Och försök för allt i världen inte spela med trådlös mus, det laggar...

 Svar från: Mr Ego Onsdag 15 februari 2006 kl 16:37 

Hittade du inget annat. den verkar ju lite komplicerad tycker jag. Reder du verkligen ut det??? men det är klart att du skall ha IEEE802.11 b/g - det är coolt. Likaså RJ45 som ju är ett måste

 Svar från: Butcher Onsdag 15 februari 2006 kl 16:04 

vad tror ni om den här HP-burken?
--------------------------
Modell Pavilion d4394.se
Processor AMD Athlon 64 X2 4200+ (med dubbla processorkärnor)
Chipset ATi RS482/SB400
Cacheminne (L2) 2x512 kB
Internminne 2048 MB DDR SDRAM (400 MHz)
Minnesplatser 4 st, 2 lediga, max 4 GB
Hårddisk 2 x 160 GB SATA (7200 RPM)
Extra löstagbar disk 300 GB UATA (7200 RPM) Ansluts via USB både externt och internt, kabel för externt bruk medföljer
Diskettenhet Nej
Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.
Optisk enhet 1 DVD 16x
Optisk enhet 2 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer och DVD-RAM
Grafikkort nVIDIA GeForce 7800 GTX, PCI-Express
Grafikminne 256 MB DDR
TV-kort Ja, med fjärrkontroll, FM-radio och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)
Ljudkort Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)
Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter + subwoofer
Nätverkskort Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Modem 56 / 14,4 kbit/s data/fax, ITU V.90/92 (PCI-kort)
Kortplatser 1 ledig PCI, 4 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, parallell, 1st RJ45, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video
TV-utgång S-Video, kabel medföljer ej
Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus Trådlöst optisk rullmus
Format (H x B x D) cm Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)
Operativsystem Windows XP Home Edition SP2
Garanti 3-års garanti med hämtservice

 Svar från: Titte Måndag 06 februari 2006 kl 23:36 

Ingen mening med en stor skärm när man inte kan ha högre upplösning. Definitivt inte 40", du blir bara snurrig Butch. Tror inte svarstiden är något vidare heller...

 Svar från: Butcher Måndag 06 februari 2006 kl 16:44 

...tänkte själv testa min 40 tum lcd med quake, fast kanske inte på session

 Svar från: Titte Söndag 05 februari 2006 kl 20:18 

Tänkte köpa en ny skärm till 2:a datorn.
Någon som har hört något om följande skärm?
Samsung 17" LCD Syncmaster 730BF TCO-99 600:1, DVI-D, 4ms, 1280x1024.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311135&s=sc

Tänkte dessutom köpa en ny disk och dunka in Windows Vista på. Denna ser lovande ut, 16MB cache och NCQ.
Maxtor MaXLine III 250GB SATA2 16MB 7200RPM
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317289&s=sc

Ganska nya prylar men någon har kanske hört något negativt/positivt och då får man kanske ta sig en extra funderare...

 Svar från: Titte Torsdag 29 december 2005 kl 11:43 

Ahh, Raptor-diskarna har kommit i en 150GB-variant...
Western Digital Raptor 150GB SATA2 16MB 10000RPM

http://www.nordichardware.se/nyhet,9212.html
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316737&cks=PRL

...fast man blir ju lite frågande när tillverkaren inte har någon info om den på sin egen sajt:

http://www.wdc.com/en/products/index.asp?cat=2

 Svar från: Cleansweep Fredag 04 mars 2005 kl 16:44 

Bra jobbat

Jo, när man höll i den halvkilo tunga cpu fläkten så kändes moderkortet väldigt litet.

 Svar från: Joensson Fredag 04 mars 2005 kl 11:49 

Do not try this at home kids!

 Svar från: Titte Fredag 04 mars 2005 kl 11:10 

Då var alla fläktar utbytta och ljudnivån är behaglig, luftflödet bra och temperaturen ok.

- 3st Chassifläktar CoolerMaster UV Silent
- 1st CPU-kylare Zalman CNPS7700-Cu
- 1st GPU-kylare Arctic Cooling VGA Silencer NV5

Fast måste erkänna att lite meck var det. CPU-kylaren var egentligen för stor och fick således modifieras lite för att inte röra vid grafikkortet.
Originalfästet till CPU-kylaren fick tas bort och det var inte helt lätt eftersom den var fastklistrad på moderkortet. Med hårfön och ett IKEA-Family kort så gick det dock vägen efter en stunds försiktigt bändande.

 Svar från: Final Insult Lördag 26 februari 2005 kl 09:26 

Jag köpte D-Link DSM-320 mediacenter, och skall nu lämna till baka den...tyvärr.
Tror nog att det fungerar att se film under perfekta förhållande ex för hög bit rait.
Musiken fungerade perfekt, men film hackade lite här och där. Plus en hel det tapp av kvalité

 Svar från: Cleansweep Fredag 25 februari 2005 kl 15:45 

Vet faktiskt inte. Det är väl sedvanliga Zalman och de andra som ligger i den ligan. De flesta brukar ange db nivå samt att du bör ha en varvtals justerare.

 Svar från: Titte Fredag 25 februari 2005 kl 14:44 

Never mind, har beställt redan. Hoppas att CPU-fläkten får plats bara
Nu skall det bli tyst!

 Svar från: Titte Torsdag 24 februari 2005 kl 14:05 

Någon som kan tipsa om tysta chassifläktar 80x80 med ett rimligt pris och som dessutom pumpar mycket luft?

 Svar från: Cleansweep Fredag 04 februari 2005 kl 07:57 

5st. + 2st Backup diskar. Det är ju "smuts"

 Svar från: Hanseman Fredag 04 februari 2005 kl 07:43 

Hur många diskar har du i borken egentligen?

 Svar från: Cleansweep Fredag 04 februari 2005 kl 00:01 

Ah, nu har man fått in zalmans supertunga tysta processorfläkt också. Nu är jag nöjd

http://www.sickhouse.org/files/usera ... Bilder/antligen_klar.jpg

 Svar från: Titte Onsdag 02 februari 2005 kl 10:37 

Rätt ok med tanke på den marginella kostnaden.
Nu börjar ju snart grafikkorten sjunka i pris också.
Om man nöjer sig med ett GF6600 så kostar de ju runt 1500:- och de borde ju ge en ytterligare kick och framförallt stöd för lite snyggare grafik...

 Svar från: Cleansweep Onsdag 02 februari 2005 kl 09:55 

Har nu satt ihop min "nya" burk. Bara moderkort,processor och minne, men det höjde från 29 fps i D3 till 65.

 Svar från: Joensson Lördag 15 januari 2005 kl 12:33 

Hm, burken jag har idag är en Fujitsu, har inte haft några problem med den. Men jag har förstås inte råddat så mycke i lådan.

 Svar från: Hanseman Lördag 15 januari 2005 kl 09:28 

Hepp! Samma här. Hade en Fujitsu hem-pc en gång. Aldrig mer. En massa special-skit-lösningar i låddan, bry med drivarna, precis.

 Svar från: Titte Fredag 14 januari 2005 kl 22:28 

Har lite erfarenhet av datorer med märket Fujitsu.
Bara det faktum att Siemens är inblandade säger en hel del. B.l.a. så hade ex-chefen varit ute och shoppat en dylik burk som vi skulle ha som testmaskin utan att rådfråga mig. Ville ju visa att han kunde själv
Maken till skit med dåliga eller total avsaknad av drivrutiner är svårt att hitta maken till.
Av någon anledning så har de en förkärlek till speciallösningar. Man skulle kunna tro att det är fransmän inblandade.

 Svar från: Netman Fredag 14 januari 2005 kl 20:11 

Jo frugan hem-pc skulle levereras i september, kom i mitten av november, fick lämnas på service två gånger och kom tillbaka idag. Halvår efter beräknad leverans inte dåligt va
Jag säger bara Fujitsuuuurk...
Så Joensson blir din frus PC bara ett par dagar försenad så é dé ingenting

 Svar från: Joensson Fredag 14 januari 2005 kl 08:59 

Jo, det är frugans nya Pc-hemma erbjudande. Leverans beräknas mars/april, vilket ju alltid blir försenat, så förmodligen får vi hem den ett par dagar efter jubelsessionen, skulle inte förvåna.

 Svar från: Hanseman Fredag 14 januari 2005 kl 07:19 

Får jag skärmen, Joensson, så erbjuder jag dig en snabbis. Inga problem.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 13 januari 2005 kl 23:47 

Fifan joensson. Nu ser jag bilden framför mig där en kille sitter med värsta blinkande hightower datorn samt 30 tums wide och spelar patianse

 Svar från: Titte Torsdag 13 januari 2005 kl 20:35 

P4 Extreme, fifan den processorn är dyr!
Antar att det är via jobbet va?

16ms låter lite segt fast det har nog lite med hur många FPS den egna hjärnan kan prestera.
Skämt åsido, min skärm är 12ms och visst kan man bli lite snurrig ibland när man rör sig för mycket. Men Joensson, stå still o campa så slipper du det problemet.

Idag finns det skärmar som är så snabba som 8ms. Kan du inte sälja skärmen i paketet och köpa en snabbis till dig själva

 Svar från: Joensson Torsdag 13 januari 2005 kl 13:49 

Ähm, i själva verket så.. alltså, man kunde ju faktiskt googla

 Svar från: Joensson Torsdag 13 januari 2005 kl 13:43 

 Svar från: Final Insult Torsdag 13 januari 2005 kl 13:34 

Googla

 Svar från: Joensson Torsdag 13 januari 2005 kl 12:47 

Nån som har testat att köra Q3 på en widescreen skärm? Hur blir bilden? Jag gissar att man får "sorgkanter" på sidorna, eller drar den ut upplösningen så att gubbarna blir tjocka?

 Svar från: Joensson Torsdag 13 januari 2005 kl 12:39 

Vad tror ni om den här: http://www.sickhouse.org/files/usera ... ll%20Dimension%20XPS.doc

Är skärmens responstid 16 ms tillräckligt snabbt för spel?

 Svar från: Hanseman Torsdag 13 januari 2005 kl 10:00 

Så ja! Nu har också mitt grafikkort fått en Silencer 5 och Gainwards kopparkylare går nu till Lunds hemlösa. Vilken skillnad! Tyst och stilla... Och bra temperaturer, c:a 55 grader på GPU och 35 på minnena.

Vad jag inte förstår är hur Arctic cooling kan sälja denna kylare för 200 spänn inkl moms och ge 6 års garanti? Makalöst, men mycket trevligt...

 Svar från: Hanseman Fredag 10 december 2004 kl 22:34 

OK pappa. Natti...

 Svar från: Joensson Fredag 10 december 2004 kl 20:53 

Ah gå o lägg dajj!

 Svar från: Hanseman Fredag 10 december 2004 kl 20:30 

Sist när jag inte kunde boota datorn hade jag en SATANS disk!!

 Svar från: Netman Fredag 10 december 2004 kl 16:10 

Finns RAID system med flera S-ATA diskar. 12 stycken t.ex.
Om det är någon som är intresserad

 Svar från: Hanseman Fredag 10 december 2004 kl 11:00 

Jag tror jag kan svara på frågan eftersom jag har 2 s-ata kontakter på modermodemet!

 Svar från: Joensson Fredag 10 december 2004 kl 10:56 

Tack Titte, men vi ekonomer läser alltid bara sammanfattningen på första sidan i tekniska rapporter, så det räcker om du ger mig den

 Svar från: Final Insult Fredag 10 december 2004 kl 09:25 

 Svar från: Hanseman Fredag 10 december 2004 kl 09:11 

Här kommer snart en 8-sidors utlägggning om SATA av Titte.

 Svar från: Joensson Fredag 10 december 2004 kl 08:53 

Trodde inte att man kunde ha två S-ATA diskar?

 Svar från: Cleansweep Torsdag 09 december 2004 kl 23:24 

Synd, men bra ändå

 Svar från: Netman Torsdag 09 december 2004 kl 22:54 

Maskinen startade denna gång, moderkortet hade de bytat.
MEN glädjen varade inte länge. En fläkt j-vl väsnas som bara den på luren och felanmäla igen
Har jag tur så kommer de i nästa vecka och hämtar så kan jag iallafall spela med den på lörda.

 Svar från: Netman Torsdag 09 december 2004 kl 22:51 

Jepp där sitter ett 6800 GT på PCI express porten.

 Svar från: Don Hakon Torsdag 09 december 2004 kl 21:23 

Ett rykte säger att Mr Egos Pentium 2:a äntligen har lämnat in för tyngre grejor. Tycks dock inte vara utrustat med modem

 Svar från: Don Hakon Torsdag 09 december 2004 kl 21:08 

Har du verkligen lyckats få tag i ett GF6800GT-kort för PCI-express?

 Svar från: Netman Torsdag 09 december 2004 kl 20:47 

Maskinen kom med posten för 1 timme sen. Precis packat upp den och skall starta snart
Vet inte om jag vågar?
Fungerar den inte nu så vet jag inte vad jag gör.
Hoppas att jag kan återkomma lite senare ikväll med lite siffror.

 Svar från: Final Insult Torsdag 09 december 2004 kl 15:21 

Till skillnad från dig då

 Svar från: Hanseman Torsdag 09 december 2004 kl 15:16 

Lyna er, Netman vet va han gör.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 09 december 2004 kl 11:19 

Jepp, Netman, hur går det. Vi är lite oroliga då du inte bytt ut dina gamla stats under members Bara 2 dagar kvar!

 Svar från: Titte Torsdag 09 december 2004 kl 09:28 

Netman, hur har det gått med din maskin?

 Svar från: Final Insult Tisdag 30 november 2004 kl 10:52 

Dax att byta dator...... igen .
http://www.daveinci.com/pages/15/index.htm

 Svar från: Final Insult Måndag 22 november 2004 kl 08:53 

Netman, om du behöver PC support är det bara att säga till mig
Det finns ingen PC som är i ett sådant uselt skick, att jag inte kan förvärra det

 Svar från: Cleansweep Måndag 22 november 2004 kl 00:02 

Skit i pc:n netman, sälj den och köp

 Svar från: Don Hakon Söndag 21 november 2004 kl 17:43 

Äsch, ett riktigt lågvattenmärke - sorry Netman. Klent, 2 månader försenat å så fungerar det inte . Hoppas inget allvarligt. Pluggen i?

 Svar från: Don Hakon Söndag 21 november 2004 kl 17:40 

...och så är du i Cleansweeps lag nu också. Perfekt

 Svar från: Netman Söndag 21 november 2004 kl 16:22 


Tror ni att möget fungerar NÄ!!!
f-n h-vete j-vla s-it

 Svar från: Cleansweep Lördag 20 november 2004 kl 16:24 

...och så är du i mitt lag nu också. Perfekt

 Svar från: Netman Lördag 20 november 2004 kl 12:38 

Ny PCä har anlänt till det Netmanska boningen
Nu skall det installeras och testas.

 Svar från: Titte Lördag 13 november 2004 kl 20:57 

Har bytt GPU-kylare till NV5. Lite tystare blev det men jag har fortfarande 3st 80mm chassifläktar som låter lite för mycket. Ska byta dessa också och sen får vi se om CPU-kylaren behöver bytas osså.

En trevlig grej med NV5-kylaren är att den pumpar ut luften utanför lådan via en extra kortplats (som visserligen är mindre bra ).

 Svar från: Titte Torsdag 04 november 2004 kl 20:21 

Beställde från datorbutiken för 139:- + 75:- i frakt istället...

 Svar från: Hanseman Söndag 31 oktober 2004 kl 09:02 

Jag har kikat på denna också, men jag vet inte om den passar på mitt kort eftersom det inte har referenskylning idag.

 Svar från: Titte Lördag 30 oktober 2004 kl 15:06 

Är sugen på att beställa en tystare grafikkortskylare typ Arctic Cooling VGA Silencer NV 5 VGA Fläkt (GeForce 6800 GT/Ultra). 199:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302951&cks=PRL

Enda haken är att jag kan inte hitta någon butik som säljer den i regionen. Hanse, om vi köper 2 st kan vi dela på frakten? 144:-

Totalpris per person: 271:-

 Svar från: Hanseman Söndag 26 september 2004 kl 11:10 

Ja, jag köpte en UltraX för en månad sedan. Det är som att skriva på en bärbar och tangentbordet är tyst. Inget speltangentbord tycker jag eftersom det är för platt i det hänseendet.

 Svar från: Hanseman Söndag 26 september 2004 kl 11:08 

Förstår inte det här med minnet, Titte. Min maskin rullar på prima med minnena i bank 0 och 1.

 Svar från: Titte Söndag 26 september 2004 kl 11:03 

De va ju själva fa@¤%n!
Tangentbordsaudiofil ...där satt den!
Det är alltså mitt gamla skräniga tangentbord som stavar fel hela tiden!

 Svar från: Titte Söndag 26 september 2004 kl 11:00 

Tangetbordsaudiofil
Jo, det låter ungefär som på min bärbara = snyggt ljud!

 Svar från: Cleansweep Lördag 25 september 2004 kl 12:45 

Logitech UltraX har jag också tänkt köpa. Skitsnygg. Hur är ljudet när man knappar, soft eller "det vanliga"

 Svar från: Titte Lördag 25 september 2004 kl 09:25 

Onekligen. Fast det var ingen dramatisk skliinad mot mitt pris om man räknar bort det faktum att Twinmos-minnena var billigare.
Hanse, testade att försöka sätta minnena som du gjort men det gar icke, systemet hänger sig vid uppstart av OS. Är lite osäker men inte borde OS-et bry sig om minnesplaceringen.
Var och kaufade mus, blev en MX310, MX510 är lite för fet för sambons hand. Köpte dessutom ett tangentbord Logitech UltraX, samma tangenter som på diNovo fast i mitt tycket ett reanre och snyggare tangentbord.
Körde ett litet pass med Q3 för att testa musprecisionen och blev grymt överraskad. Vilken kontroll jämfört mot min gamla Logitech-relik, ligger fint i handen också och glider sååå fint på min nya Corepad-musmatta. Vilken session detta kommer att bli!

 Svar från: Cleansweep Fredag 24 september 2004 kl 12:58 

Shysst Paketpris
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=UPA9

 Svar från: Titte Fredag 24 september 2004 kl 12:50 

Skulle vara nice om du fick den innan Netman, intressant och se vad Fujitsu gör för att tysta grafikkortet.

 Svar från: Cleansweep Fredag 24 september 2004 kl 12:27 

Jag får spela på min gamla, jag kommer inte hinna beställa nya grejer. Så jag vet inte ifall det blir någon D3 för min del

 Svar från: Netman Fredag 24 september 2004 kl 10:09 

Man kan bara hoppas
Nu har dom sänkt grafikkortet till ett 6800GT för att kunna leverera. Kan den komma innan sessionen tro?

 Svar från: Netman Torsdag 23 september 2004 kl 17:07 

Ser ut som det blir den gamla maskinen jag får spela med

 Svar från: Cleansweep Torsdag 23 september 2004 kl 16:22 

Anledning till att jag vill köra Asus istället för MSI är att de endast har en fläns istället för fläkt. Låter den något. Mao, är den knäpptyst?

 Svar från: Hanseman Torsdag 23 september 2004 kl 16:12 

Ja, det viner en del på kontoret nu. Men datorn är snabb!!! Funderar på att kanske bygga vattenkylning senare i år...

 Svar från: Hanseman Torsdag 23 september 2004 kl 16:11 

Ja, jag har också läst manualen fram och tillbaks och begriper inte hur minnena ska sitta. Sicka idioter!

 Svar från: Titte Torsdag 23 september 2004 kl 15:09 

Japp, som Hanse sa högre klockfrekvens. Nånting ska man få för 1000:- förutom en hög ljudnivå. Läste om Gainwardkortet i en recension innan jag beställde Inno3D-kortet och där beskev de kortet som det mest högljudda de testat. I övrigt är det ett bra kort!Hade planer på att köpa en Zahlman-fläns med fläkt och montera istället för fläkten men läste att det inte är så lämpligt. Tester som folk gjort på Ultra-kort visade att det blir 80 grader+ och att det teoretiskt skulle gå med fläns på GT-kortet. Temperaturen skulle dock vara så hög att det finns chans att kortet tar skada. Så skoj är det inte att bränna 4000:- Hanse, som jag sa tidigare så är jag inte så säker på minneskonfigurationen, manualen är inte precis övertydlig och jag skall testa med samma konfig som du har...Hade du pillat något i BIOS när du körde testerna? Ska i mån om tid uppgradera bios också...

 Svar från: Hanseman Torsdag 23 september 2004 kl 14:50 

Jaha, hem och flytta minnen till grön bank då...

 Svar från: Hanseman Torsdag 23 september 2004 kl 13:56 

http://www.gamepc.com/labs/view_cont ... p?id=gw6800gt&page=1

 Svar från: Hanseman Torsdag 23 september 2004 kl 13:56 

Min GPU är klockad till 400 MHz och minnena till 1100 MHz i defaultkonfigurationen. Ett standard 6800GT till 350/1000.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 23 september 2004 kl 13:06 

Undrar varför hanse har 1300 mer i 3dmark och 7fps mer i d3 än Titte?. Har ni någon bra förklaring. Är det olika 6800GT kort?

 Svar från: Cleansweep Torsdag 23 september 2004 kl 13:00 

Är inte det en trådlös mus?

 Svar från: Titte Torsdag 23 september 2004 kl 12:55 

Tror det blir en MX1000. Här snackar vi precision på ångströmsnivå. Jevligt bra om man nu vill ralla någon och vill pricka med en pixel när...

 Svar från: Titte Torsdag 23 september 2004 kl 08:43 

That's history Hanse...Plockade ihop en Duron-maskin för någon månad sen, där skulle minnet placeras på Dimm3 om det inte var Dual-channel...Idag är det en djungel!

 Svar från: Hanseman Torsdag 23 september 2004 kl 08:16 

Jag trodde det var strikt reglerat hur minnena ska placeras, d.v.s. i bank 0, 1 osv. ?

 Svar från: Titte Torsdag 23 september 2004 kl 07:51 

I manualen så är där exempelkonfigurationer på hur dual-channel minnen skall placeras och såvitt jag kan se så fyller de den gröna banken först...

 Svar från: Hanseman Torsdag 23 september 2004 kl 00:33 

Titte, ge en utläggning om det här med minnesbankarna nu...?

 Svar från: Titte Onsdag 22 september 2004 kl 22:13 

Hoffa, du betalde en tusing mer för ditt GT... Nåja, då är det säkert lite snabbare osså (2.5?).

 Svar från: Titte Onsdag 22 september 2004 kl 22:08 

Har lagt upp resultat för 3DMark01 utan någon trimmning. Har faktiskt inte ens utrett om minnena sitter rätt. Jepp Hanse, kör båda i grön bank...
Återkommer lite senare med mer ingående intryck. Så här långt ser det helt ok ut...

 Svar från: Cleansweep Onsdag 22 september 2004 kl 21:56 

Är väl så när man har vant sig vid lagg och spela med modem på internet. När allt flyter på så blir allt bara fel.

 Svar från: Titte Onsdag 22 september 2004 kl 21:42 

Har själv aldrig lirat så dåligt som när jag hade köpt en Razer Boomslang.
Tog fram den ur malpåsen för några dagar sedan och testade. Kan fortfarande inte kontrollera den...

 Svar från: Cleansweep Onsdag 22 september 2004 kl 21:12 

Alltså, nu börjar jag bli otålig. Ni har ju byggt era maskiner enligt members sidan. Var är statsen? Come ON!

 Svar från: Cleansweep Onsdag 22 september 2004 kl 21:09 

Ah, köpte du en sådan. Kikade själv på den eller Explorer 4.0, med 800 dpi. Är den bra eller?

 Svar från: Hanseman Onsdag 22 september 2004 kl 20:48 

Mina nya MX510-mus kommer att innebära att jag antingen dominerar totalt p.g.a. musens precision och snabbhet eller så kommer jag att missa allt p.g.a. musens precision och snabbhet.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 22 september 2004 kl 18:40 

- du ralla, try hitting that barn over there.

 Svar från: Hanseman Onsdag 22 september 2004 kl 12:10 

Mobbo och Prolle säger de finniga och fjuniga smågossarna på nätet, men du kanske mentalt känner dig hemma i den kretsen?

Borde så klart legat under 'förolämpningar' men eftersom du bjuder upp till dans här så...

 Svar från: Hanseman Onsdag 22 september 2004 kl 12:08 

Hehe, tigger du rail?

 Svar från: Cleansweep Onsdag 22 september 2004 kl 11:05 

Låter mer och mer som jag vill köpa Asus Mobo istället.

hehe, den är för skön, när hanse skall försvara sitt mobo.

-men det verkar som om moderkortet på något 'smart' sätt låtsas att AGP-kortet är en PCI-grunka

Vadå, smart sätt. . Den är ju dum i huvudet!

 Svar från: Hanseman Onsdag 22 september 2004 kl 08:43 

Ska bli kul att se dig gå runt med datorn i en bärsele på sessionen!!! Är det en sådan man har på magen??

 Svar från: Hanseman Onsdag 22 september 2004 kl 08:42 

Titte, ett tips! BIOS dummar sig lite. Om du som jag uppdaterar BIOS defaultar det tillbaks till att boota ev. IDE master 1 (jag har 2 IDE diskar och 1 S-ATA). Dumma, dumma. Sedan defaultar den till PCI-graphics, vilket inte hämmade windows från att starta, men att en ny hårdvara dök upp (other pci bridge device) som jag hade ett h-e att begripa vad det var. Förstår fortfarande inte, men det verkar som om moderkortet på något 'smart' sätt låtsas att AGP-kortet är en PCI-grunka. Nåväl, ändra i BIOS till AGP graphics, så löser det sig.

Kanske uppenbart för dig? Inte för mig!

 Svar från: Hanseman Onsdag 22 september 2004 kl 08:37 

Körde burn-in tester under natten c:a 6 timmar 'torture test'. Fungerade mycket bra. Inga problem och max temp 58 grader.

Riktigt trevligt är att temperaturen sjunker mycket snabbt efter hög belastning, på mindre än 2 minuter ner till 43 grader. Visar att kylningen är bra och att flänsen sitter korrekt. Pust!

Cool & Quiet har gjort maskinen betydligt tystare i vanlig mail- och exceltjafs. Prima AMD!!

 Svar från: Titte Tisdag 21 september 2004 kl 23:50 

Ringde sytggapojken idag (30-40ggr) och döm av min förvåning när jag kom fram. Frågade lite kinkigt om min order, snubben försvann 5 minuter och sen hade han plockat ihop ordern. Beställningen var alltså värdelös för det var ingen som kollade på den!
Kontentan är att jag hämtade grafikkort och låda. Efter att dottern nannats så skruvade jag ihop burken och håller på att installera...
Den låter som orkanen Ivan men det var väntat med 5 fläktar (inkl. nätagg). Får jobba på det efterhand...
En annan positiv överraskning var att datorbutiken hade räknat fel på frakten så att de var skyldiga mig 200:- efter att jag avbeställt lådan hos dem. Detta ledde till att jag föreslog att de skulle skicka en bärsele (till dator mm.) (549:- + frakt) kostnadsfritt, vilket de gick med på, heja datorbutiken!

Återkommer med becnhmark o tempangivelser mm. när jag fått tid att installera...

 Svar från: Don Hakon Tisdag 21 september 2004 kl 18:23 

Tack vare denna tråd (m.fl) är oddsen goda att det blir ett riktigt kvalitetspaket som en eftersläntare kan vaska fram - och snabbt dessutom. Keep it up!

 Svar från: Cleansweep Tisdag 21 september 2004 kl 17:21 

Titte, Jag har handlat tidigare på Styggapojken, dock direkt i affären. Det man kan säga är väl att de är billiga, men kanske inte mkt mer. Nu har jag inte beställt en massa "nya" grejer, utan bara köpt diskar så det är lite svårt och ge betyg. Men efter vad du har varit med om så får man väl tänka om.

Jme köper jag allt mer hos, tycker de behandlar sina kunder shysst, även om jag är lite lack för att mitt grafikkort jag lämnade in på rep, skulle ta 2-3 veckor, men jag har inte sett det efter 6 veckor. Ingen som ringt där heller och gett mig nått nytt lev datum.

Köper snart också dator på OnOff.

 Svar från: Hanseman Tisdag 21 september 2004 kl 09:34 

Hehe! Ja, jag avstår också kommentarer. Tills vidare.

Final, gå och klipp dig och skaffa ett jobb.

 Svar från: Titte Tisdag 21 september 2004 kl 08:21 

Tänkte skriva något elakt FI men med tanke på dina tidigare olyckor i år så avstår jag...

 Svar från: Final Insult Tisdag 21 september 2004 kl 08:17 

oj, oj, oj, detta kommer jag få äta upp....
Men det är det värt

 Svar från: Final Insult Tisdag 21 september 2004 kl 08:16 

Ta gärna illa upp, men med tanke på allt strul som alla experter här i forumet har med sina PC köp kan jag inte låta bli att garva ihjäl mig.
Den glade amatören FI går till JME, beställler en PC, får hem en fungerande, tyst och stabil PC på utlovat datum
Gammalt djungelordspråk: När experterna klyddar, spelar FI !

 Svar från: Titte Måndag 20 september 2004 kl 21:53 

Är det någon som har erfarenhet från styggapojken?
Så här långt så är det den sämsta leverantör jag någonsin handlat av. Svarar inte ï telefon eller på mail, ingen orderstatus/leveransstaus/datum... vakuuum!

Kan beställa allt från JME och leverans omgående, men då får jag pröjsa 900:- till och få ett garanterat högljudt grafikkort...
Vela vela...

 Svar från: Cleansweep Måndag 20 september 2004 kl 10:14 

Trimläge ÖB borde ju vara 30% isåfall.

 Svar från: Titte Måndag 20 september 2004 kl 08:32 

Har faktiskt inte hunnit testa skärmen så mycket. Dottern pockar på uppmärksamhet så det är inte så lätt och sitta ner och spela med henne hängande i benet. Hon lite väl kvick just nu, klättrar och tuggar på allt!
Vad gäller MSI:s förmåga att degradera generalen till andra plats så antar jag att de likställer Commander med ÖB och inte kommendörkapten. Allt är som det skall alltså, ÖB rules!

 Svar från: Cleansweep Söndag 19 september 2004 kl 21:50 

Du skall ju självklart köra Trimmläge "commander" . Dock fattar jag inte när "Commander" rankades högre än General. Tror MSI gjort en liten miss där.

 Svar från: Don Hakon Söndag 19 september 2004 kl 21:09 

Nice Titte!

Nå't som fångade mitt intresse i hobbyrummet extra mycket var ditt val av skärm. Har själv funderat på Benq FP783 en tid. Har du testat den med din gamla setup? Några spontana kommentarer angående jämförelse med en hederlig CRT?

Tänk se'n - ett par gångjärn mitt i moderkortet, asså in med det i en liten Shuttle-box

 Svar från: Joensson Söndag 19 september 2004 kl 14:11 

Strunt i chassit Titte, det funkar ju ändå som synes Bara fös ner alltihop i en papplåda

 Svar från: Titte Söndag 19 september 2004 kl 12:33 

Intergration steg 1:
http://www.sickhouse.org/files/usera ... te/Pics/Integration2.jpg

... saknar en låda, tangentbord + grafikkort
Jekla styggapojkarna att det ska ta sån tid...

 Svar från: Titte Fredag 17 september 2004 kl 14:11 

Har inte packat upp något än... Lite nyfiken på om den drar ner prestandan. Testar och återkommer! (kan dock dröja ett tag p.g.a. styggapojken är slö)

 Svar från: Cleansweep Fredag 17 september 2004 kl 09:10 

Har ni testat Nvidias hardware firewall som medföljer de mobos som ni köpt.

 Svar från: Hanseman Torsdag 16 september 2004 kl 23:22 

Jag har den som följer med CPU:n, låter rätt mycket. Å andra sidan har jag ännu inte dragit igång CoolnQuiet. Får se vad det ger.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 16 september 2004 kl 22:34 

Denna hade jag tänkt mig.
http://www.datorbutiken.com/se/defau ... t.php?artId=ATH64-3500FA

3500+ med Zalman fläkt som på Silen mode endast ger ifrån sig 18db oljud.

Zalman CNPS7000B-CU
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1544

 Svar från: Titte Torsdag 16 september 2004 kl 17:19 

Vad har du för CPU-fläkt Hanse?
Det är inte så att någon av dina 3 hårddiskar låter lite?
.. för nätagget är väl tyst eller?

 Svar från: Titte Torsdag 16 september 2004 kl 17:15 

Naje, Har fått leverans från Datorbutiken och Komplett kom idag. Saknar chassi och GT6800 från styggapojken.
Mailade dem precis när jag beställt och frågade om de visste när de fick leverans vilket de inte visste. Skrev ett surt mail tillbaka och undrade vad deras fula gröna prickar isåfall betyder och att de inte ens kan ge ett leveransdatum. Svaret var att de beklagade och skulle bättra sig.
Var i deras butik (går inte att ringa dem=upptaget och mail tar 3dgr innan man fått svar) och då frågade jag om de hade något leveransdatum. Denna gången var svaret att endast deras chefer visste när de fick leveranser men att de fick ju leveranser varje dag så det skulle nog komma när som helst. Kunde inte låta bli att skratta kinesen rakt upp i ansiktet och gå därifrån.
Nu har de ett rätt bra pris så jag har valt att ligga kvar med beställningen trots allt och väntar max 1 vecka till sen beställer jag från någon som jag vet har kortet hemma. de flesta leverantörer börjar få in GT-kort. Vill dock inte ha något av korten med dubbla fläktar typ Gainward (komplett har 100+ på lager) eftersom de låter lite väl mycket. Ska iofs antagligen trycka på en stor fläkt med Heatpipeflänsar ändå...

 Svar från: Hanseman Torsdag 16 september 2004 kl 16:43 

Titte, jag går på 6800GT jag med.
Har du fått din beställning?

 Svar från: Hanseman Torsdag 16 september 2004 kl 16:42 

Tog några extra kvällar, men nu är bygget helt klart. Pust! Den blev snygg men inte så tyst som jag trodde. Och då har jag ändå inte satt i det nya beställda grafikkortet heller. Coolermastern är snyggare än vad den är lättmonterad. Lite trist. Och det blir verkligen ett ormbo av tåtar i låddan.

 Svar från: Titte Fredag 10 september 2004 kl 23:44 

Ehh, 6800 UE ligger på 6500:- idag och mitt 6800GT kostar 4000:-. En prisskillnad på 2500:- för ett överklockat kort som ger en ganska marginellt prestandahöjning. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2113&p=18

Tycker iofs. att 4000:- är lite magstrakt bara det men det behövs tydligen för att kunna lira Doom3 mfl.

 Svar från: Netman Fredag 10 september 2004 kl 21:50 

Wow

 Svar från: Hanseman Fredag 10 september 2004 kl 13:41 

Grymt bygge! http://members.home.nl/gis/

 Svar från: Hanseman Torsdag 09 september 2004 kl 09:47 

Kanske - är sanslöst velig i frågan. Idag gäller 6800 UE. Fråga igen imorgon.

 Svar från: Titte Torsdag 09 september 2004 kl 09:32 

Ehh, skulle inte du gå på ATI-spåret Hanse?

 Svar från: Hanseman Torsdag 09 september 2004 kl 09:19 

Skruvade ihop bygget igår med hjälp av en god vän. Vilket nog var tur - det fanns ju hur många sladdar och hål som helst att koppla ihop. Maskinen bootar på ett kick, det känns som ett muskelknippe utan like. Tyvärr utan något grafikkort som matchar. Men snart går väl priserna ner på 6800 Ultra extreme.

 Svar från: Titte Onsdag 08 september 2004 kl 11:45 

Jaha, man skall inte prova nya leverantörer. Datorbutiken som jag använt tidigare är hur smidiga som helst vad gäller ändra beställningar och snabb kommunikation. Komplett är hopplösa, går inte att ändra en order utan att avboka hela och börja om och då försvinner reservationer från den förra ordern. Enda svaret var, hoppas att det inte tar för lång tid...
Sist men absolut sämst är styggapojken. Omöjligt att nå via telefon, tar 3 dagar innan de svarar på mail. Visar felaktig status på lagerstatus. Har inte en susning om när de kan få leveranser... Tragiskt!

 Svar från: Netman Tisdag 07 september 2004 kl 11:44 

 Svar från: Cleansweep Tisdag 07 september 2004 kl 11:16 

...månader

 Svar från: Hanseman Tisdag 07 september 2004 kl 10:25 

Hem-PC är skräp. Betala i 3 år för nåt som är slut efter 2...

 Svar från: Cleansweep Tisdag 07 september 2004 kl 09:32 

Avboka skiten. Eller så får de kompensera med något annat.

 Svar från: Hanseman Tisdag 07 september 2004 kl 09:28 

Such crap!

 Svar från: Netman Tisdag 07 september 2004 kl 09:27 

Datorn en MÅNAD försenad pga tillverkning problem F-N

 Svar från: Hanseman Måndag 06 september 2004 kl 22:01 

Fick allt idag! Bestämt mig för att inte köra Nvidia-spåret eftersom HL2 visar betydligt bättre prestanda med Radeon.

 Svar från: Titte Måndag 06 september 2004 kl 18:52 

Hur ser leveransen ut för din del Hanse?
Själv har jag mecklat lite och bytt leverantör på en del grejer...

Komplett ändrade leveransdatum på GT-kortet så det skippade jag. Bytte till Styggapojken istället. De påstår att de har Inno3D på hyllan.
Datorbutiken har haft låddan på gång i mer än en vecka nu. Gjorde samma sak där och bytte till Styggapojken som även här påstår att den står på hyllan.
Skall bli intressant och se vad som händer under morgondagen, om alla ordrar rasslar till och säger OK, skickar till Titte!
Risken är inte så stor. Komplett har ett urpuckat system där man måste avbeställa hela ordern för att man vill ta bort en sak. CPU:n stod leveransklar och ändrade sen status till 3-5 dagar på den nya ordern. Provade att maila vilket man skall kunna göra enligt dem själva men svaret var att jag själv skulle gå in och ändra...

 Svar från: Final Insult Torsdag 02 september 2004 kl 14:32 

Om jag ändrar för mycket i en standard dator kostar det, i annat fall inget.
Om jag plockar ihop delat själv ur deras utbud, kostar det extra.

 Svar från: Mr Ego Torsdag 02 september 2004 kl 13:04 

Monteringen gratis - precis som frakten och hela hårdvaran???

 Svar från: Hanseman Torsdag 02 september 2004 kl 11:48 

De såg på dig att du har tummen mitt i röfven, så du fick monteringen gratis?

 Svar från: Final Insult Torsdag 02 september 2004 kl 10:56 

Jag frågade hur mycket jag skulle spara på att ta komp. löst, och de svarade att det tar inget för att skruva ihop burken.

 Svar från: Hanseman Torsdag 02 september 2004 kl 10:49 

Och datorn är gratis, men frakten kostar 15 lakan!

 Svar från: Titte Torsdag 02 september 2004 kl 10:43 

Ehh, jo de gör de men det är inbakat i priset så du slipper se det!

 Svar från: Mr Ego Torsdag 02 september 2004 kl 09:57 

Tack för tipset Hanseman.

 Svar från: Hanseman Torsdag 02 september 2004 kl 09:45 

Å andra sidan skickar de ingen dator alls.

 Svar från: Final Insult Torsdag 02 september 2004 kl 09:36 

JME tar inget för att skruva ihop en burk.

 Svar från: Hanseman Torsdag 02 september 2004 kl 08:09 

Ego, beställ ett av de färdiga paketen från antingen http://www.jmeab.se , http://www.komplett.se eller kanske http://www.styggapojken.com - om du är lat men inte vill bli lurad.

 Svar från: Mr Ego Torsdag 02 september 2004 kl 08:03 

Tack Titte, skall nu ta en allvarlig funderare på detta. Kanske jag hinner få tummarna loss och beställa.

 Svar från: Mr Ego Torsdag 02 september 2004 kl 08:02 

Hanseman - det var den senaste infon från On-off. Reklamen sade: Köp de senaste prylarna - BILLIGT å du får en maskin som räcker länge.

Fan vad de ljuger...

 Svar från: Hanseman Onsdag 01 september 2004 kl 23:06 

Gutt! Kul att ha den till sessionen. Men jag tänker ta med den gamle i kofferten - den nye måste ju vänja sig vid 15 timmar Quake, 28 graders värme och 90% luftfuktighet... får ser om den pallar trycket

 Svar från: Titte Onsdag 01 september 2004 kl 17:53 

Hanse, såg precis att Komplett har bekräftad leverans på AMD64 3500 till på fredag. Det innebär att du har din burk snurrande i början av nästa vecka...

 Svar från: Titte Onsdag 01 september 2004 kl 17:49 

Ego, Förslag på ett system, monterat och klart:

www.datorbutiken.se

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX 1295.00

MSI K8N-NEO2-Platinum nForce3 Ultra 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX 1465.00

AMD Athlon64 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 3275.00

Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb, 1Gb) DDR PC3200 400MHz 184pin 2X512DDRK400 1795.00

Western Digital Caviar WD2500JB-00FUA0 250Gb 7200rpm 8Mb Fluid UDMA100 IDE 1845.00

Standard 1.44Mb 3.5" floppy Black 229.00

NEC ND-2510 DVD Dual-Layer +RW/R -RW/R 8X DVD+R 4X DVD+RW 8X DVD-R 2X DVD-RW 32X CDR 16X CDRW bulk silver IDE 745.00

Club 3D Radeon 9800XT 256Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP 2795.00

Montering/test av datorsystem 990.00

Totalt inkl moms: 14434.00


Ego, som du ser så kostar det 990:- att få burken monterad. Räknar du bort det så har du en kanonburk för 13500:-

 Svar från: Hanseman Onsdag 01 september 2004 kl 16:26 

Håller med. Vem säljer?

 Svar från: Cleansweep Onsdag 01 september 2004 kl 15:46 

Ego, Det ser inte så bra ut vid första anblick. Du skall ju kunna få senaste toppgrejerna för 15tkr.

Konstiga att ange de beteckningarna på prylarna. Luktar som nån vill dölja vad det är för prylar för den omedvetna.

 Svar från: Titte Onsdag 01 september 2004 kl 13:34 

Ego har uppdaterar min membersinfo med priser på alla prylar enligt överenskommelse.

Har inte tittat vad det är för prylar men det låter inte som någon större hit. Processorn är inte Grantsdale utan det är chipsetet på moderkortet som har det namnet (i915).
Grafikkortet verkar vara en PCI-Express variant av Radeon 9700 och är nog ingen större Doom3-dödare.

Har inte räknat på det men de grejerna hade man nog kunnat plocka ihop för under 10000:- om man själv skruvar ihop det!

 Svar från: Mr Ego Onsdag 01 september 2004 kl 12:47 

Vad tror ni om detta? Är det något att ha???

Processor: Intel P4 530 (3.0) Gransdale
Internminne: 1 GB
Hårddisk: 250 GB 7200RPM STA
DVD-RW: DVD-RW 8x DualLayer
Grafik: ATI RV380 256 MB

Finns att få för 14997,-

Kommentarer tack. Skall jag slå till???

 Svar från: Final Insult Onsdag 01 september 2004 kl 10:03 

Att det bara kan ta en så ävla tid att snickra ihop en dator

 Svar från: Cleansweep Tisdag 31 augusti 2004 kl 11:00 

Har du uppdaterat profil, innan du fått prylarna. Fuskis

 Svar från: Titte Tisdag 31 augusti 2004 kl 10:35 

Hehe, har också beställt på Komplett samt Datorbutiken.
Beställde min förra burk på datorbutiken och det gick bra men komplett har jag aldrig nyttjat tidigare så det skall bli intressant.
Om prylarna inte dyker upp inom rimlig tid så får man väl ringa och höra. Eventuellt så får man kanske plocka vissa saker hos Dustin.

 Svar från: Hanseman Tisdag 31 augusti 2004 kl 09:49 

Var köpte du? Jag har beställt på Komplett... kommer nada...

 Svar från: Titte Tisdag 31 augusti 2004 kl 09:31 

Ja såg det efteråt. Det är ju liksom inte så många andra valmöjligheter om man väl låst in sig på sockel och processor.

 Svar från: Hanseman Tisdag 31 augusti 2004 kl 09:21 

Bytte tråd, Titte.
Ja, angående minne har jag backat. Vinsterna är för små med dyra Corsair-minnen om man inte avser att överklocka fett. I övrigt har du ju rakt av kopierat min konfiguration avseende CPU, moderkort och minnen.

 Svar från: Mr Ego Måndag 30 augusti 2004 kl 10:06 

TaliAnsa lät ju precis som Hanseman. Himla kul.

 Svar från: Cleansweep Fredag 27 augusti 2004 kl 20:58 

Fi. SLUTA genast med dessa inlägg FFS!

 Svar från: Final Insult Fredag 27 augusti 2004 kl 15:44 

Mina nyvaxade skinkor väntar otåligt på att du skall komma och smiska dom

 Svar från: Hanseman Fredag 27 augusti 2004 kl 15:36 

http://www.sickhouse.org/files/usera ... /Hanseman/TaliAnsa_1.mp3

 Svar från: Hanseman Fredag 27 augusti 2004 kl 15:25 

Jag är på väg hem till dig med en kalasjnikov, koranen och Mulla Omar...

 Svar från: Final Insult Fredag 27 augusti 2004 kl 13:47 

Hmmm trodde det skulle ta fyr i hlv-tet
Men, gubben börjar väl tackla av

 Svar från: Final Insult Fredag 27 augusti 2004 kl 08:44 

Hanseman är som en Taliban, skriker mycket och säger lite

 Svar från: Hanseman Torsdag 26 augusti 2004 kl 16:41 

Vad ska en göra doh? Han e ju trög, ju. Doh!

 Svar från: Cleansweep Torsdag 26 augusti 2004 kl 16:18 

klockrent. Eller de där två i "rat race" som åker upp med bilen i radarn.

 Svar från: Joensson Torsdag 26 augusti 2004 kl 16:06 

F.I o Hanseman, har ni sett filmen "Oceans's eleven"? De där påfrestande bröderna som agerade chaffisar...Kom att tänka på dem

 Svar från: Hanseman Torsdag 26 augusti 2004 kl 15:25 

??

 Svar från: Final Insult Torsdag 26 augusti 2004 kl 15:02 

?

 Svar från: Hanseman Torsdag 26 augusti 2004 kl 14:22 

I

 Svar från: Final Insult Torsdag 26 augusti 2004 kl 14:11 

Är det 2001 SE ?

 Svar från: Hanseman Torsdag 26 augusti 2004 kl 13:13 

2001 verkar vara rådande 'standard'.

 Svar från: Final Insult Torsdag 26 augusti 2004 kl 12:29 

Vilken 3D Mark verson gäller?

 Svar från: Hanseman Torsdag 26 augusti 2004 kl 09:06 

Ja, jag väntar med grafikkort. Jag har inte skruvat ihop grejjorna än, så 3Dmark kommer senare.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 25 augusti 2004 kl 22:46 

najs . Vettigt och vänta med grafikkort. Kommer jag också göra. Hade varit spännande med en 3Dmark test. Jalla jalla

 Svar från: Hanseman Onsdag 25 augusti 2004 kl 22:22 

Se member info!

 Svar från: Cleansweep Onsdag 25 augusti 2004 kl 18:51 

Vad blev det för prylar nu då?

 Svar från: Hanseman Onsdag 25 augusti 2004 kl 15:48 

Så ja, beställt nya prylar till päcän. 8 laxar fallera!

 Svar från: Final Insult Tisdag 24 augusti 2004 kl 14:00 

Gör du det, det blir samma medecin när det är din tur

 Svar från: Hanseman Tisdag 24 augusti 2004 kl 13:55 

När kommer maskinen, Final???? Har du fått vänta 2 veckor? Ska jag kolla dagspriset på dina komponenter??

 Svar från: Don Hakon Måndag 23 augusti 2004 kl 22:23 

 Svar från: Titte Måndag 23 augusti 2004 kl 17:11 

Javisst Final, visst är det så!
Du ser hur det går för Don. Han har ju bara blivit bättre och bättre hela tiden, Oops!!!

 Svar från: Hanseman Måndag 23 augusti 2004 kl 14:13 

Matsked?

 Svar från: Final Insult Måndag 23 augusti 2004 kl 13:15 

Nu får jag en grym msk. då borde jag spela otroligt bra.... eller
Visst är det så, snälla, säg att det är så, snälla

 Svar från: Netman Lördag 21 augusti 2004 kl 10:42 

Beräknad leveransdag september ???? vilket år var det? Jag vill ha den NU

 Svar från: Final Insult Fredag 20 augusti 2004 kl 15:22 

Beräknad lev dag = löningsdag = 26
Och Joensson, om jag behöver någon som flåsar i burken så ringer jag dig :-;

 Svar från: Joensson Fredag 20 augusti 2004 kl 15:09 

Han försöker säkert blåsa igång den fortfarande

 Svar från: Hanseman Fredag 20 augusti 2004 kl 15:05 

Burken färdig, Final?

 Svar från: Final Insult Onsdag 18 augusti 2004 kl 12:06 

Vet vad du menar, jag har redan "torskat", dom har sänkt priset med 200 pix på grafikkortet
INNAN JAG HAR FÅTT BURKEN
Inte nog med att burken är gammal när man får den, har även ett överpris

 Svar från: Cleansweep Onsdag 18 augusti 2004 kl 10:39 

Suck. Sån jäkla risk man hamnar i "väntläge"

http://www.idg.se/ArticlePages/20040 ... 0040818091125_MD.dbp.asp

 Svar från: Titte Måndag 16 augusti 2004 kl 15:44 

Du kan vara lugn Joensson, min nya burk ska inte ha några externa lådor och knappat några sladdar.
WD Mediacenter tänker jag dock inte släpa runt så mycket. Den kommer bara att fungera som backup och minneskortsläsare. Kommer nog mest att använda USB-anslutningen och inte Firewire-mecket. Tanken är ju inte att den skall vara lika snabb eller fungera som extra hårddisk. Efter att en disk rasat på jobb för en kollega och min brors IBM Deskstar(Deathstar) inom loppet av ett par veckor och det faktum att jag hade en disk som rasade i julas så känns det motiverat med lite backup på bilder, dokument mm.
Rätt smidigt att kunna ha kompletta installationer liggande klara att dunka in.
Fördelen att inte ha en disk som sitter i lådan utan man kan göra backup på både den stationära och den bärbara samtidigt som den är lätt att plocka med sig vid diverse naturkatastrofer

 Svar från: Joensson Måndag 16 augusti 2004 kl 14:24 

 Svar från: Hanseman Måndag 16 augusti 2004 kl 13:59 

Hallå Joensson, på jobbet idag?

 Svar från: Hanseman Måndag 16 augusti 2004 kl 13:58 

Räknas inte! Externt mög.

 Svar från: Joensson Måndag 16 augusti 2004 kl 13:57 

Titte, börjar du inte få litet väl många lådor att släpa på med dessa externa lösningar? Du har ju nån extern ljudmackapär oxå? Är Fire-wire anslutningen lika snabb som S-ATA på moderkortet?

 Svar från: Titte Måndag 16 augusti 2004 kl 13:22 

WD Mediacenter 250GB inköpt.
http://www.hardwarezone.com/articles ... w.php?cid=10&id=1032

 Svar från: Hanseman Måndag 16 augusti 2004 kl 10:14 

Vad tror ni om denna?

http://www.gtek.se/index.php?mode=it ... a7fa6041d473e601fb4e7e37

 Svar från: Titte Måndag 16 augusti 2004 kl 09:52 

Av någon anlednining så har den lilla raptordisken visat lite sämre prestanda i tester. Visserligen väldigt små men ändå.
http://www.storagereview.com/article ... 1/20040126WD740GD_1.html

Lite om ljudnivån från samma test: http://www.storagereview.com/article ... 1/20040126WD740GD_6.html

"At idle, the Raptor WD740GD turns in an objectively-measured sound pressure of 42.3 dB/A from a distance of 18 millimeters, a 1.6 dB/A increase over the noise generated by the pre-release sample. This discrepancy, however, stands as yet another example of the perils one faces when judging a drive's noise profile based on a single number. Subjectively speaking, the WD740GD's idle noise remains virtually identical to the beta drive's- that is, whisper quiet. The Raptor competes with 7200 RPM and even 5400 RPM drives as one of the quietest drives ever."

 Svar från: Hanseman Måndag 16 augusti 2004 kl 09:48 

Tror ni det behövs extra kylning för raptor? Titte, Pute körde ju raid 1 på Agents sommarsession och han var min själ alltid först inne..

 Svar från: Titte Måndag 16 augusti 2004 kl 09:45 

RAID(0) är inget alternativ. Prestandavinsten är marginell och datalagringen är minst sakt osäker som cleanis säger. På mitt förra jobb brukade vi använda RAID-system i många kundinstallationer, då uteslutande RAID 5 med 5 diskar i ett externt kabinett. Hände ganska ofta att diskar rasade. I ett fall rasade 2 diskar med 1 månads mellanrum i samma system.

Näe, hade planer på att köra RAID 1 på min datadisk. Tänkte köra 1 st WD Raptor 75GB som OS/Prog-disk och därefter 2*250MB Seagate-diskar som datalagring men jag tror jag satsar på en extern backuplösning med en WD Media Center på 250GB. Innehåller dessutom kortläsare för minneskort till kameran.

De nyare moderkorten stödjer oftast RAID 0+1 vilket innebär att man kan köra RAID 0 på en del av disken och RAID 1 på en annan del av disken. Känns dock lite budget, misstänker att prestandan inte är helt i topp...

 Svar från: Cleansweep Måndag 16 augusti 2004 kl 09:17 

2 diskar i raid, ser jag nästan enbart som en nackdel i just detta fallet. Tar mer ström, mer värmeutveckling, mer utrymme i burken och mer oljud. Sedan så vill du säkert trycka ihopa båda till en stor disk, istället för mirror, och då blir du av med all data ifall den ena disken krashar. Fördel. Tja. Massa Gb för lite pengar.

Slår man ihopa 2st Seagate barracuda i en mirror så får du pröjsa ca 2000:- för 2x160Gb. Alltså en st 160gb i mirror. Men du kommer ju inte ner i den snabba accesstiden som Raptorn ger, bara för att den kan läsa fler filer samtidigt.

1st 36Gb Raptor som Bootdisk samt q3,d3 bör ju räcka. Den går lös på 1000:- just nu.

Jag kommer satsa på en Raptor som Os disk, samt spel disk. Tänk själv hur snabbt den kommer starta q3,d3. Först in i spelet

 Svar från: Hanseman Måndag 16 augusti 2004 kl 09:02 

Är det inte bättre att köra RAID med 2 slöare diskar än att köpa en svindyr raptor? Priset känns inte motiverat..

 Svar från: Cleansweep Lördag 14 augusti 2004 kl 15:05 

Låter intressant iallafall och en sådan isåfall som OS boot disk. Såg att den hade en söktid på 4.5 ms, vilket är hälften av Seagates. . Inte illa alls.

 Svar från: Titte Lördag 14 augusti 2004 kl 09:38 

Nu är där inte knäpptyst på mitt rum eftersom jag har 2 andra burkar som snurrar men inte låter mer än andra diskar. De är ljusår ifrån vinande 10-15' varvs SCSI-diskar.
Vad gäller värmeutvecklingen så får jag återkomma.
Har dock redan kollat ut noise&kylboxar som skall klara Raptor-diskarna.

 Svar från: Cleansweep Fredag 13 augusti 2004 kl 23:33 

F-n Fi, din burk är ju redan gammal som stenåldern
Usch vad elak jag är, men kul är det.

Suck. Blir tokig snart på alla dessa nya prylar. När man så snart "ratat" pci-express och att det kommer ta en jäkla tid innan det händer något, så börjar det ploppa in nya grejer hela tiden.

ja, i ett datorköp är man aldrig en vinnare. Förrutom precis när man hämtat ut det och startat upp den och fått igång allt. Sedan skall man bara ut och surfa på nätet och då upptäcker man att en nyare version som är dubbelt så bra och dubbelt så billigare släpps i nästa vecka. Heltids jobb och hålla sig uppdaterad.

 Svar från: Cleansweep Fredag 13 augusti 2004 kl 23:24 

Titte, Raptor diskarna. De snurrar ju på 10000rpm. Hur är ljudnivån och värmeutveckligen? Blir de varma så man bränner sig på dem?

Kommer nog fortsätta med Seagates tysta diskar. Speciellt när nu när de ger 3års garanti.

 Svar från: Titte Fredag 13 augusti 2004 kl 21:56 

Undrar vad strömföbrukningen blir?
Får bli ett 800W nätagg.

 Svar från: Titte Fredag 13 augusti 2004 kl 21:54 

Japp, så snart det finns moderkort med 2 st PCIe-platser så handlas det 2 st 6600GT sen kör vi dem i SLI-konfig så smiskas det X800XT/6800Ultra.

 Svar från: Titte Fredag 13 augusti 2004 kl 21:49 

Japp och till en rätt billig peng dessutom.
ca: 1000:- för 6600 och 1500:- för 6600GT.
Hamnar någonstans mellan X600XT Platinum (9800XT) och toppkorten 6800GT.../X800 i prestanda.
Med andra ord ett rätt nice alternativ om man vill köpa budgetkort som trots allt kan lira Doom 3 med.

Det trista är väl att det bara finns i PCI-express variant och vill man köra AMD64 så får man vänta tills årsskiftet innan det släpps något moderkort med PCI-express.


Apropå någon helt annat så fick jag minnet till Opteron-servern på jobb och den snurrade igång utan problem. Kör 2 st WD Raptor diskar i den och de är snurrar på rätt bra. Har jobbat en del med SCSI-diskar tidigare men dessa var minst lika snabba. För egen del finns det inget alternativ, ska ha Raptordiskar i min nya burk.

 Svar från: Final Insult Fredag 13 augusti 2004 kl 20:53 

TACK HÖGREMAKTER jag viste det, jag viste det, nvidia iditerna släpper et nytt grafikort, mest på pin tjiv. Se, FI har beställt en ny pece, dåååå släpper vi ett ny kort.
Kunde man ge sig f-n på, skitt nu blev jag nycket. mer rödtjut KVINNA HIT MED FLASKAN!!!!

 Svar från: Final Insult Fredag 13 augusti 2004 kl 20:49 

Nej jag vill ralla daij joenssonm, inte glo på några iditer som spenderar sinaliv till att lyfta vekter o spring fort.

 Svar från: Joensson Fredag 13 augusti 2004 kl 20:44 

Tya dajj litta! Kolla po OS-invigningen istället, den e riktigt bra!

 Svar från: Final Insult Fredag 13 augusti 2004 kl 20:43 

Jag vill ha min nya fina burk NU !!!
jag vill spela NU!!!
jag vill DOOMa 3 NU!!!

 Svar från: Final Insult Fredag 13 augusti 2004 kl 14:20 

Få se om jag minns
400W nätagg,
5.1 högtalare,
DVD brännare,
...äsch svart ful burk som skall roa mig i många år, räcker det som beskrivning

 Svar från: Hanseman Fredag 13 augusti 2004 kl 08:29 

Final, du listar ju dessutom inte alla komponenter.

 Svar från: Hanseman Fredag 13 augusti 2004 kl 08:28 

Titte, bara om man vill köpa på postorder.

 Svar från: Titte Fredag 13 augusti 2004 kl 07:56 

Ångest!

 Svar från: Titte Fredag 13 augusti 2004 kl 07:56 

Låter lite dyrt för den konfiggen Final. Var köpte du det?
Du kan få bättre färdig konfig inklusive 19" skärm för billigare peng på:
http://www.komplett.se/k/config.asp?ConfigSystemId=10026

eller på http://www.datorbutiken.com/se/

 Svar från: Hanseman Fredag 13 augusti 2004 kl 07:24 

Shoppat en musmatta.

 Svar från: Final Insult Torsdag 12 augusti 2004 kl 22:48 

Oki docki, dator beställd:
A64 3000+
Asus FX5700 256Mb
1 Gig
120 SATA disk
12´000:-
...och med lite tur klar till sessionen

 Svar från: Titte Torsdag 12 augusti 2004 kl 21:33 

Skoj Butch men vad har det med datorbygge att göra?

 Svar från: Butcher Torsdag 12 augusti 2004 kl 17:32 

dags för butcher att få bredband 24 Mbit/s 395 kr/mån vad sägs om det

 Svar från: Final Insult Torsdag 12 augusti 2004 kl 15:14 

Tar jag det dyraste kommer jag att kasta mig fram och tillbaka svettig av ångest i sängen.
Tar jag en snik kommer jag att gräma ihjäl mig var gång jag kör ett fetare spel.
Jag har besluts ångest

 Svar från: Final Insult Torsdag 12 augusti 2004 kl 15:10 

Fi f-n vad det är svåååårt

 Svar från: Hanseman Torsdag 12 augusti 2004 kl 15:05 

Nå, Final? Har du gjort affär eller har du bangat ur?

 Svar från: Hanseman Torsdag 12 augusti 2004 kl 15:03 

Ja, det säger sig själv. Minnen med lydioder som blinkar är ju så mycket snabbare än de utan?!

 Svar från: Titte Torsdag 12 augusti 2004 kl 13:44 

Säg som det är Hanse, du vill ha dem för de har såååå fina lysdioder!

 Svar från: Hanseman Torsdag 12 augusti 2004 kl 12:12 

Nä, det var finfina minnen, Cleansweep! Men jag vill ha 2-2-2-5 minnen.

 Svar från: Final Insult Torsdag 12 augusti 2004 kl 11:21 

Det var en kortvarig glädje

 Svar från: Cleansweep Torsdag 12 augusti 2004 kl 10:52 

Äh, Anledning till det billiga priset var ju att minnena var nästan "gratis" så vill man byta ut dem så hamnar du på det priset jag hade innan.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 12 augusti 2004 kl 10:48 

Klockren träff, förrutom minnena. Vilket pris!
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302020

 Svar från: Cleansweep Torsdag 12 augusti 2004 kl 10:38 

Fick hört med en "överklocknings-freak" idag om AMD och INTEL. Han gillade A64 skarpt och nya busshastigheten på socket 939, men tyckte det var synd att man inte kan klocka dem lika mkt som INTEL. Som regel annars kan man klocka som default nästan 20% utan problem. Alltså en Intel 3.2 till 3.8.

Själv gillar jag inte sådant, då du ökar värme och ljudnivån rejält. Jag vill ju ha det precis tvärtom, och det får jag med "Cool and quiet" funktionen som rockar!.

Hanse, de minnena som jag hade valt. Skulle de vara dåliga? . va fan. Kostar ju 2800:-

 Svar från: Hanseman Torsdag 12 augusti 2004 kl 10:01 

AMD är bättre än Intel på att hantera lite långsammare minnen p.g.a. att Athlon 64 har en mer komplex kärna. Däremot har jag hört att Athlon är lite kinkigare med kvalitén på minnet. Så köp inte Nordkoreanska backelitmoduler!

 Svar från: Hanseman Torsdag 12 augusti 2004 kl 09:56 

Dessa minnen ska jag köpa:

Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB Kit w/two matched 512MB 3200XL PRO's DIM

 Svar från: Hanseman Torsdag 12 augusti 2004 kl 09:55 

Helt rätt, Final.
Jag tänker mer på 'kvalitén' på minnena, vilken CAS, RAS-CAS, TRAS och TRP minnena har. Handlar om grovt förenklat om hur lång tid minnet tar på sig från det att CPU begärt en minnesläsning tills data finns tillgängligt att läsa på databussen. Räknas i klockcykler.

Du som älskar att grotta i teknik kan läsa lite om det här http://www.corsairmemory.com/corsair ... oducts/tech/trg-cas.html

 Svar från: Final Insult Torsdag 12 augusti 2004 kl 09:21 

Tack för rådet
Liten undran, jag trodde att alla A64 bara kunde använda/hantera 400Mhz minne, men du skriver "snabbare"

 Svar från: Hanseman Torsdag 12 augusti 2004 kl 09:16 

2 ruskigt bra kort som numera hamnar i skymundan av 5000-kronors fetekorten är Radeon 9800 PRO 128MB 1895 Komplett 1936 ITParadiset 1946 ITParadiset
Radeon 9800 PRO 256MB 2659 Webhallen 2851 ITParadiset 2855 ITButikken.

 Svar från: Hanseman Torsdag 12 augusti 2004 kl 09:14 

Skönt att någon visar stake och gör det första misstaget (som vi alla gör när vi köper ny dator).

Jag rekommenderar dig att prioritera CPU och 939 socket. Köp ett halvbra grafikkort.

Det är alltid lättare att uppgradera grafikkort än cpu (som hänger samman med moderkort och minnen).

Själv kommer jag att vänta med grafikkortet tills vidare och prioritera snabbare minnen.

 Svar från: Final Insult Torsdag 12 augusti 2004 kl 08:52 

Färdigvelat, jag beställer idag.
Snälla en sista synpunkt, skall man lägga pengarna på CPU,
eller
pengarna på grafikkort?
Har inte råd med både A64 939 OCH ett fläskigt grafikkort

 Svar från: Mr Ego Torsdag 12 augusti 2004 kl 08:00 

Okej, ska leta lite. Vill bara påminna om att innan ni köper så säg till eftersom jag också fått en datorbudget godkänd hemma. Kanske, kanske får vi rabatt om vi är flera.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 11 augusti 2004 kl 16:30 

Ego, 9800XT direkt. Har hört någonstans att man kan köpa ett 9800Se som istort sett är ett XT och bara softmodda den. Låter nästan för bra. Se ifall ni kan hitta någon info om detta också.

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 15:56 

Citat test Sweclockers:

Tittar vi på våra prestandatester så kan vi se att Radeon 9800 XT står högst upp i 13 av 22 diagram, och dessutom vinner de viktigaste speltesterna (de nya spelen) med hästlängder. GeforceFX 5950 Ultra är givetvis ett mycket bra grafikkort det med, men det är inte lika bra.

 Svar från: Mr Ego Onsdag 11 augusti 2004 kl 15:47 

Här kostar:

256 MB ATI RADEON 9800 XT, DVI/VGA, TV-out 3.794 kr och 256 MB GeForce FX5950 Ultra DVI/TV-out 3.733 kr. Vilket föredrar ni???

 Svar från: Mr Ego Onsdag 11 augusti 2004 kl 15:40 

Är det någon av er som jämfört priserna på www.inwarehouse.se med era andra kontakter???

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 13:50 

Spelar ingen roll. Köp inte 3400+ utan 3500+ eller högre, annars sitter du med den tradia bussen.

 Svar från: Final Insult Onsdag 11 augusti 2004 kl 13:40 

Nix pix Cleansweep, 3400+ har bara 512kb i cache.

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 13:19 

Är fortfarande Artic Silver bäst?

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 13:17 

Vad tror ni om denna fläns?

http://www.gtek.se/index.php?mode=it ... 4f1ca0ccfc4bffd586817201

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 13:16 

Cleansweep, läste du också att AMD64 är snabbare med ett minnespar än två? Tydligen är det så, att man bara ska ha 2 minneskretsar för optimal prestanda, aldrig 4.

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 13:14 

Min senaste konfig, som bara blir dyrare och dyrare! :
3590 AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED (ADA3500AWBOX)
Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB Kit w/two matched 512MB 3200XL PRO's DIM
1495 MSI K8N NEO2 Platinum Moderkort S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR (K8N NEO2 PLATINUM)
Hightech Excalibur ATI Radeon X800XT ICEQ 256Mb DDR3 TV-out DVI VIVO RETAIL AGP
Dagspris 14 lakan.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 11 augusti 2004 kl 12:22 

Tror jag vet varför 3400+ är lite bättre än 3500+ i D3.

D3 gillar cache och 3400+ har 1Mb medans 3500+ har 512kb.

Skulle aldrig välja socket 754 ändå.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 11 augusti 2004 kl 12:02 

När det gäller fläktar så blir det antingen Zalman eller Papst. Till VIVID burken jag skall köpa skall det vara en Zalmans 90mm Fläkt. Bara de inte ligger över 20db så tycker jag det är ok.

Har ett flertal Zalmans 80mm med varvtalsreglator i min gamla burk som jag kommer nyttja.

Corsair minnena >
Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched

Tidigare var det probs med vissa minnen och amd, men nu verkar de ha ordnat de i socket 939, enligt forum man har läst på.

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 11:53 

Du ska ha 939 sockeln, inget annat.

 Svar från: Joensson Onsdag 11 augusti 2004 kl 11:40 

Tja, 0,8 fps, kan det inte bara ha varit ett dammkorn som råkade passera cpu-fläkten vid ett olyckligt tillfälle?

 Svar från: Final Insult Onsdag 11 augusti 2004 kl 11:21 

Snälla, någon, innan jag får en hjärnblödning !!!!
Hanseman har lagt upp en bild under File på CPU´ns innverkan på D3, om man lusläser den ser man att:
A64 3500+ med S939 får 94,7 medans
A64 3400+ med s754 får 95,5

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 10:39 

Rekommenderad 80mm CPU-fläkt?

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 10:05 

Vilka Corsair blir det, CS?

 Svar från: Titte Onsdag 11 augusti 2004 kl 09:56 

Ser nice ut cleanis!
Har bråkat lite med en delar till en server på jobb och hade missat en beteckning när jag valde minne.
Det är kanske inte lika viktigt när man bygger desktop system men på serversystem är det grymt viktigt. I mitt fall så var det grymt viktigt att det var reggat ECC minne med rätt timing. Rätt skoj när man felsökte, MOBO=Asus SK8V med Post Reporter vilket innebär att den ger ett felmeddelande i form av ett röstmeddelande. Fick "System CPU Error" när jag resettade BIOS men i övriga fall hördes det inget. Tills dess jag skruvade upp ljudnivån på max då kunde man höra ett viskande "CPU Overclocking error". Lite sökande visade att det kunde bero på felaktigt minne. Bra felmeddelande, NOT!

Nåja slutklämmen var att jag snurrade runt på AMD:s (gällde en Opteron), ASUS och minnestillverkarnas sidor och valde ut ett minne som alla rekommenderade.
Vi har haft lite problem på desktop-maskiner med defekta minnen tidigare så det skadar inte att lägga lite extra tid och kanske en extra slant för att hitta rätt prylar.
Ta en titt på CMT-labs http://www.cmtlabs.com/
och tillverkarnas sidor och kolla upp läget.
AMD: http://www.amd.com/us-en/Processors/ ... 30_2252_869_9460,00.html
ASUS: http://www.asus.com/products/mb/socket939/a8v-d/overview.htm

En del tänker säkert redan på det men det är lätt att bli dumsnål. Sitter hellre med en stabil burk för 15000:- än en psykotisk för 13000:-

 Svar från: Cleansweep Onsdag 11 augusti 2004 kl 08:15 

Prislapp på

Mobo Asus AV8 Deluxe
Minne Corsair 1Gb
Propp AMD 3500+
Chassi VIVID 350W

ligger på raskt ~ 8500:-

Dock skall jag RMA:a mitt Ti-4800se Graffekort och få en ny förhoppningsvis. (3års garanti på Gainward ) Går det med ny propp och köra D3 hyfstat på mitt gamla graffekort, så är det bara gott, annars får man kika på en X800 något.

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 07:49 

Jag litar mer på AnandTech:
http://www.sickhouse.org/files/userarea/Hanseman/3452.png
Här får man en finfin graf över en massa CPU:er och deras prestanda i D3. Bara att leta upp smärtgränsen på prislappen!

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 07:44 

Angående CPU-jämförelsen nedan: 3000+ och 3500+ jobbar med samma klockfrekvens, så det är kanske troligt att de i vissa fall prestera lika? Testet körs i 1024*768 vilket är 'lågt' nog för 3000+ att hänga med i? Men visst ser det skumt ut?

 Svar från: Hanseman Onsdag 11 augusti 2004 kl 07:40 

Rätt tänkt, Cleansweep. Socket 939 har många fördelar över den gamla bussen. Kanske inte prestandamässigt, men som du säger, med bättre 'värmeutvecklingsprestanda'. Jag vill inte ha fler Hugin-maskiner.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 11 augusti 2004 kl 01:01 

Jag kommer utan tvekan välja en A64 3500+ pga, den snabba busshastigheten som Socket 939 medför samt sin "cool and quiet" function som för vissa har sänkt cpu tempen från 47 till 31grader! .

http://forums.anandtech.com/messagev ... TVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

 Svar från: Cleansweep Tisdag 10 augusti 2004 kl 21:47 

Olika grafikkort och olika moderkort, kan kanske vara anledningen.

 Svar från: Don Hakon Tisdag 10 augusti 2004 kl 20:41 

Hanse, noterade också det där med Anti-Aliasing off/on, men vad gäller Finals iakttagelse om 3500/3000 verkar det vara nå't mysko. Kan ju ha missat nå't, men för mig ser det ut som samma förutsättningar enligt bilderna som Final laddade upp:

http://www.sickhouse.org/files/usera ... l%20Insult/A30001024.gif
http://www.sickhouse.org/files/usera ... l%20Insult/A35001024.gif

Borde väl rimligtvis inte kunna va' så, men Finals kommentar är ju befogad som det står

 Svar från: Final Insult Tisdag 10 augusti 2004 kl 14:30 

Lyyyysande hemsida, jämföra äpplen och bananer

 Svar från: Hanseman Tisdag 10 augusti 2004 kl 10:21 

Var läste du det om 3000+ vs 3500+? Självfallet inte möjligt.

 Svar från: Hanseman Tisdag 10 augusti 2004 kl 10:20 

Du kan inte jämföra rakt av utan att läsa. Med Ultra-kortet hade de 4*AA aktiverat. Du behöver inte läsa mer, Final. Ultrakortet är snabbare än GT-kortet. Punkt.

 Svar från: Final Insult Tisdag 10 augusti 2004 kl 09:51 

hardOC är totalt F- Up, enligt dom är ett system baserat på A3000+ snabbare än ett identiskt system baserat på A3500+

 Svar från: Final Insult Tisdag 10 augusti 2004 kl 09:44 

Vill någon hjälpa mig att bena ut detta:
Enligt hardOCP är 6800GT snabbare (avg. 57,2fps) än
Ultra (avg. 46,4fps)
Jag har alltid trott att Ultran är snabbast
http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQ0LDE2

 Svar från: Hanseman Måndag 09 augusti 2004 kl 23:01 

Final, här är länken http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2149

 Svar från: Final Insult Måndag 09 augusti 2004 kl 21:55 

Fanken vet om man inte skall behålla sin gamla 733

 Svar från: Don Hakon Måndag 09 augusti 2004 kl 20:38 

Verkar småmysko

A64 2000 går kanske ännu bättre?

 Svar från: Final Insult Måndag 09 augusti 2004 kl 20:07 

Jag har laddat upp testerna under File explorer....

 Svar från: Final Insult Måndag 09 augusti 2004 kl 20:04 

Prestandaskillnaden mellan A64 3000+ och A64 3500+ enligt HardOCP är näst intill obefintlig:
Min fps, max fps, avg fps.
A64 3000; 22fps, 60fps, 47,9fps
A64 3500; 22fps, 60fps, 47,5fps
Det är många tusenlappar i hårdvara för att "förlora" 0,4 fps.
Ja, ni läste rätt, den långsammare cpu´n vara snabbast...

 Svar från: Hanseman Måndag 09 augusti 2004 kl 14:49 

Ente lönt.. ..han får inte köpa nåt för sambon.

 Svar från: Final Insult Måndag 09 augusti 2004 kl 14:06 

Färdiglurat, det blir JME´s A64 paket + nV5900 kort + 512Mb så att jag kommer upp till 1Gb.
"På det första skall skall det ske, på det andra ....."
...men vänta nu, det är bara Hanseman som predikar A64
Bäst att vänta och se vad Cleansweep köper.....

 Svar från: Hanseman Måndag 09 augusti 2004 kl 13:59 

De flesta lurar i vassen. Man vill ju gärna va värst!

 Svar från: Mr Ego Måndag 09 augusti 2004 kl 13:43 

Vad är det för jäkla korvalua du jobbar i Cleansweep??? Sätt lite tryck på leverantörerna vet ja.

Hur många är det nu egentligen som spekulerar på nytt i höst???

 Svar från: Cleansweep Måndag 09 augusti 2004 kl 12:57 

Nää, jag har kollat upp det. Våra distributörer suger och det blir inte billigare än vad du kan hitta det på nätet, även om det är vårt inköpspris.

 Svar från: Netman Måndag 09 augusti 2004 kl 12:53 

Säljer också enstaka prylar. Vill ni ha pris så maila till mig om de produkter som vill ha.
Cleansweep har säker bättre priser eftersom hans företag köper betyddligt större mängder än lilla NETLAN.

 Svar från: Netman Måndag 09 augusti 2004 kl 12:44 

He he, utan moms tilllåts inte av staten.
Annars går det bra att köpa grejor via mej.
Säljer HP/Compaq och Network datorer.

 Svar från: Mr Ego Måndag 09 augusti 2004 kl 09:12 

Ja kan vi köpa genom Netman så hade det varit kanon. Skall ju också investera nu i höst så kanske vi kan få mängdrabatt.

 Svar från: Hanseman Söndag 08 augusti 2004 kl 23:36 

Clean, vad jag förstått har de samma prestanda. Dock är det ointressant eftersom det inte är socket 939, de börjar på 3500+.

 Svar från: Don Hakon Söndag 08 augusti 2004 kl 22:56 

Passar på att tacka för alla goda tips! Borde egentligen kunna luta mig tillbaka å enbart insupa all visdom & vedermödor vad research anbelangar. Måste ändå tillstå att ambivalensen är påtaglig - som aldrig förr!

 Svar från: Final Insult Lördag 07 augusti 2004 kl 16:26 

AMD Athlon 3500+ sockel 939, cache 512kb, 2,2 Ghz pris 3695:-
AMD Opteron 246 sockel 940, cache 1 Mb, 2 Ghz pris 7295:-
Smakar det så kostar det, och frågan hänger kvar i luften blir det prestanda vinst, och isåfall hur mycket

 Svar från: Cleansweep Lördag 07 augusti 2004 kl 12:25 

AMD Prislista. Säkningar på 30% på vissa modeller. Självklart den senaste hade de höjt. Men den ligger också på 7 papp, så det är ointressant just nu.

Mest intressant är 3500+ för sockel 939 som sänkts från 5000:- till ~3500:- i sverige, eller 3400+ på sockel 754 som ligger på låga 2800:- nu.

http://www.amd.com/us-en/Processors/ ... 609,00.html?redir=CPT301

Btw. Gällande 3400+

Vad jag inte blir klok på just nu är att jag har stt 2st varianter utav 3400+. En som ligger på 2.2Ghz och har 1Mb Cache och så finns det en på 2.4Ghz och som bara har 512Kb cache. Någon som vet? Det är samma pris och samma sockel.

 Svar från: Hanseman Fredag 06 augusti 2004 kl 15:55 

Anden är villig men köttet är svagt..

 Svar från: Final Insult Fredag 06 augusti 2004 kl 15:02 

Det känns som det inte finns ett vettigt kort till D3.
6800 verkar vara rena nödlösningen för att få D3 att snurra. Det kan inte vara meningen att man måste köpa en burk som drar mer el än Bucher kan leverera
Vete f-n om man inte skall vänta 2 månader...

 Svar från: Hanseman Fredag 06 augusti 2004 kl 14:56 

Leadtek har ett 6800GT med egen lösning avseende kylningen som ger lägre ljud.

 Svar från: Cleansweep Fredag 06 augusti 2004 kl 14:36 

Klarar mig nog utav shader 3 i 2-3 år framöver tills nästa uppgradering sker.

Kommer inte köpa 6800, eftersom den slukar el som f-n, låter mkt och snor 2 platser. Så "lite" mer den presterar är detta inte värt.

 Svar från: Hanseman Fredag 06 augusti 2004 kl 14:21 

6800 Ultra - helsjukt. Ett vanligt elelement är på 600W.

 Svar från: Cleansweep Fredag 06 augusti 2004 kl 14:04 

Mer info om senaste grafikkorten. Vilket Powersupply den behöver.

http://www.sickhouse.org/files/usera ... /Grafikkort-oversikt.jpg

 Svar från: Cleansweep Torsdag 05 augusti 2004 kl 12:44 

Det låter ju skitbra! . Eh, yeah. Sure

 Svar från: Hanseman Torsdag 05 augusti 2004 kl 12:04 

Ja, momsfritt???

 Svar från: Final Insult Torsdag 05 augusti 2004 kl 11:54 

Verkar som vi är flera som är på g att inhandla hårdvara, är det så att man kan köpa igenom Netman???

 Svar från: Hanseman Torsdag 05 augusti 2004 kl 11:37 

Ursprungligen krävdes minst 480W för 6800Ultra, men jag tror de har backat på den punkten.

 Svar från: Hanseman Torsdag 05 augusti 2004 kl 11:36 

Sjysst CPU-kylare! http://www.sickhouse.org/files/usera ... Hanseman/040531_huge.jpg

 Svar från: Hanseman Torsdag 05 augusti 2004 kl 11:32 

Trevlig artikel om AMD och Intel. http://www.digit-life.com/articles2/ ... tel-amd-future-2004.html

 Svar från: Cleansweep Torsdag 05 augusti 2004 kl 11:26 

Hur många watt behöver powersupplyet vara på egentligen?
Alltså P4-3.4/Athlon64 med Ati800XT/6800GT Ultra

Räcker 400W? Någon som har koll.
Isåfall är denna jäkligt nice.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300276&cks=PRL

 Svar från: Cleansweep Torsdag 05 augusti 2004 kl 11:19 

. Känns så ibland faktiskt.

 Svar från: Final Insult Torsdag 05 augusti 2004 kl 11:03 

Jag pallar inte att grotta ner mig i teknik
Jag tror att jag åker till Elgiganten och köper mig en PC

 Svar från: Hanseman Torsdag 05 augusti 2004 kl 10:49 

AMD 64 är den bästa CPU:n för D3, otvetydigt så. Helst bör man köpa 3500+ eller högre som har den nya 939 socket:en.

 Svar från: Hanseman Torsdag 05 augusti 2004 kl 10:46 

Ja, så är det. Men då får man ju vänta förevigt. Jag skiter i PCIe nu och kör hårt.

 Svar från: Cleansweep Torsdag 05 augusti 2004 kl 10:03 

Väntar du, så blir det ju självklart alltid bättre. Men hur kul är det då.

 Svar från: Final Insult Torsdag 05 augusti 2004 kl 10:00 

64 bitars processor, visst men är hela kedjan komplett? Moderkort minne grafikkort etc. Eller är det som vanligt,
"vänta lite, så blir det mycket bättre?"

 Svar från: Cleansweep Torsdag 05 augusti 2004 kl 09:58 

Gillade AMD tills den gången jag köpte Athlon 1200Mhz där den inte hade någon överhettnings skydd. Brann mao upp ifall fläkten la av. Sedan började de med konstiga Mhz 2000+ och sådant tjafs som man blev trött på. Men nu får man väl öppna ögonen för dem igen. Trots allt mer viktigt vad den presterar än vad det står för klocktal på proppen. Ser bra ut för AMD .

 Svar från: Hanseman Torsdag 05 augusti 2004 kl 09:54 

Det är många som spänt väntar på de utlovade prestandavinster man får med 64-bitars operativsystem och applikationer av denna modell. AMDZone har testat prestandan på en dedikerad Unreal Tournament 2004-server under Linux 64 och jämfört den med ett 32-bitarssystem.
De har mätt är hur stor del av RAM-minnet som används samt i hur stor utsträckning processorns kraft utnyttjas.

Skillnaderna är brutala. Med en 64-bitars processor och 64-bitars operativsystem utnyttjas processorkraften som mest 3,2 gånger så effektivt som med 32-bitars- processor och operativsystem. Det ska bli tämligen intressant vilka prestandaskillnader vi får se i spel som Half-Life 2, Doom 3 och Far Cry i 64-bitarsformat och med optimerade operativsystem och drivrutiner.

 Svar från: Final Insult Torsdag 05 augusti 2004 kl 09:15 

Inga andra hårdvarufreeks som har några synpunkter

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 23:03 

Jag är väldigt övertygad. Men vad jag tycker brukar du ta det lätt på, Final.

 Svar från: Joensson Onsdag 04 augusti 2004 kl 16:17 

Aha, ja om det stämmer att processorn blir mindre belastad så har du ju en point

 Svar från: Final Insult Onsdag 04 augusti 2004 kl 16:06 

Är alla överens/övetygade om att AMD Athlon 64 är bästa valet för D3 ?

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 15:41 

Vill man det? Varför? Är det ena bättre än det andra? Numera är det ju ett 'ljudkort' på moderkortet, förr belastade ljudkretsarna CPU. Jag vet inte vilket som är bra..

 Svar från: Joensson Onsdag 04 augusti 2004 kl 15:32 

Hanseman, är det inte inbyggt ljud i det MSI-kortet? Begriper inte varför de envisas med det, man vill väl hellre ha ett separat audigy?

 Svar från: Final Insult Onsdag 04 augusti 2004 kl 15:22 

Samma pris blir det med deras A64

 Svar från: Final Insult Onsdag 04 augusti 2004 kl 15:18 

Suck, det skulle finnas guide utifrån pris:
ni som har 10´ köp XXX
ni som har 15´ köp YYY
osv

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 14:49 

Final, se länk under 'Allt om D3' till en artikel om CPU/GPU samverkan.

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 14:48 

Lite felformulerat, men i princip rätt. Det hjälper liksom inte med höghastighetshjul om motorn bara ger sextio hästar.

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 14:46 

Final, SÅ enkelt är det inte. I den konfigurationen är CPU:n för slö för GPU:n. Bad choice. Du behöver en EE-processor för att det ska löna sig med ett Ultra-kort.

 Svar från: Titte Onsdag 04 augusti 2004 kl 14:38 

Har inte sett några kort baserade på G6800 eller X800 med 500M minne men det är väl bara en tidsfråga.
Alternativet är som sagt SLI, 2 st kort med 256M minne: http://www.nvidia.com/page/sli.html
Mumma, 10 000:- bara för grafikdelen i burken!

 Svar från: Final Insult Onsdag 04 augusti 2004 kl 13:51 

Tror jag har bestämmt mig
jmedata, under konfigurera, deras "JME Performance - 3,0 Ghz Datorpaket"
och klicka i Ultra kortet....under 15´000

 Svar från: Final Insult Onsdag 04 augusti 2004 kl 13:31 

Grabbar ! Va f-n sysslar vi med? Kollegan har beställt ett kök för 250´000:- ETT KÖK
För en kvarts mille kan man byta till värstingdator varje år i ett decenium
Nu skall jag bara sälja in idén hemma

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 12:38 

Vad tror ni om dessa komponenter?
AMD Athlon 64 FX53 (oc to 2.6GHz)
OCZ 3500 Platinum Ltd (2:3:2:10)
OCZ 3500 Platinum Ltd (2:3:2:10)
MSI MS-6702E (VIA K8T800 Pro Chipset)
Nvidia Geforce 6800 Ultra Extreme

Bästa pris: 22024:-

 Svar från: Agent Onsdag 04 augusti 2004 kl 11:41 

citat R.Duffy id:

" In Ultra quality, we load each texture; diffuse, specular, normal map at full resolution with no compression. In a typical DOOM 3 level, this can hover around a whopping 500MB of texture data. This will run on current hardware but obviously we cannot fit 500MB of texture data onto a 256MB card and the amount of texture data referenced in a give scene per frame ( 60 times a second ) can easily be 50MB+. This can cause some choppiness as a lot of memory bandwidth is being consumed. It does however look fantastic and it is certainly playable on high end systems but due to the hitching that can occur we chose to require a [B]512MB Video card [B/] before setting this automatically. "

 Svar från: Agent Onsdag 04 augusti 2004 kl 11:21 

Som sagt, 512MB är närmare 800 än 256! Det lönar sig att vänta.

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 11:12 

Du är konsult va, Cleansweep? 'Jag vill ha ett äpple! - Varsågod! Ta en banan!'

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 11:03 

Halvt rätt - men ett 256 MB kort med 2 GB internminne är en halvbra lösning, eftersom Doom 3 vill ha ungefär 800 MB att bolla texturer med. Finns det kort med 512 överhuvudtaget?

 Svar från: Agent Onsdag 04 augusti 2004 kl 10:58 

Ni som köper nu, kolla in 6800 nVidia och 512MB. Det krävs om ni vill köra D3 "paw riektiggt".

 Svar från: Cleansweep Onsdag 04 augusti 2004 kl 10:52 

Intressant läsning om de senaste grafikkorten.

http://www.xbitlabs.com/articles/vid ... graphics-cards-2004.html

Synd att 800xt inte har Shader 3.0 . Den enda stora nackdelen med ATI.

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 09:59 

Bah! Final, du går väl och köper en färdig burk igen fylld med gammal skit för en massa stålar, din vana trogen.

 Svar från: Final Insult Onsdag 04 augusti 2004 kl 09:49 

Finns det något läsvärt från Hanseman?

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 09:04 

Finns det några läsvärda tester av PCIe moderkort?

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 09:01 

Min fru förstår inte varför jag måste lägga 25 tusen spänn på spela pang-pang...? Någon som har en lösning på problemet?

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 08:55 

Ligger just nu och pendlar mellan 13 och 14 laxar. Undantaget låddan och agg, då som redan sugit 2500 tusen.

 Svar från: Hanseman Onsdag 04 augusti 2004 kl 08:53 

Den svarta wavemastern är MYCKET snyggare än den bleka i silver. Så det så! Säg inte emot!

 Svar från: Titte Onsdag 04 augusti 2004 kl 07:59 

Moderkort för PCIe har det funnits ett tag nu, b.l.a. ASUS P5...
Främsta orsaken för min del med PCIe är inte prestandan eftersom bandbredden för AGP 8x inte är uppnådd med dagens grafikkort(se tidigare diskussion).
Men det är ju rätt nice om man har möjlighet att uppgradera till ett bättre kort lite längre fram (eller köra dubbla kort).
Din konfig ser rätt ok ut Hanse, fast Svart Wavemaster, urk!
Ser dyrt ut med 2GB internminne!

 Svar från: Cleansweep Tisdag 03 augusti 2004 kl 23:39 

Liten grafikkorts jämnförelse som kan vara intressant. Ingen skillnad just nu mellan Agp, och Pci Express.

http://www.sickhouse.org/files/usera ... ep/Bilder/Grafikkort.JPG

 Svar från: Cleansweep Tisdag 03 augusti 2004 kl 23:16 

Vad ligger prislappen på en sådant bygge?

 Svar från: Hanseman Tisdag 03 augusti 2004 kl 23:11 

Hittills har det dock lutat åt en AMD Athlon 64 3500+, ett MSI K8N Neo2 Platinum, 2 GB Kingmax DDR SDRAM 3200 och ett Gainward 6800GT 256. Men man velar..

 Svar från: Cleansweep Tisdag 03 augusti 2004 kl 23:09 

Jepp, Billigaste kostar runt 1600:-

 Svar från: Hanseman Tisdag 03 augusti 2004 kl 23:08 

Det enda som är klar med min nya burk är följande som nu är inköpt: Coolermaster Wavemaster Svart och ett Tagan 480 W nätagg. Det var den lätta biten, liksom.

 Svar från: Hanseman Tisdag 03 augusti 2004 kl 23:05 

Finns det några PCIe-moderkort?

 Svar från: Titte Tisdag 03 augusti 2004 kl 22:12 

Jo det är sant men är man van vid 19" så känns det lite kymigt att gå tillbaks till 17".

Såg idag att komplett.se får in PCIe X800XT den 1/9.
Det innebär att det inte är så långt kvar tills även PCIe GF6800 når den svenska marknaden.
Har backat på P4 3.8 eftersom Intel skjutit släppet av dessa tills Q4 men det blir PCIe och eventuellt 925XE chipset.
Fåse när AMD:s prissänkning når Sverige och om de får lite fart på sina snurror. Väntan, väntan...

 Svar från: Joensson Tisdag 03 augusti 2004 kl 13:44 

De 19" TFT jag sett kan ändå inte köra med högre upplösning än 17-tummarna, så frågan är vilken glädje man har av den större?

Motto för maskinteknikstudenterna i Lund: "Storleken har ingen betydelse, det är varvtalet som räknas"

 Svar från: Titte Tisdag 03 augusti 2004 kl 12:52 

Finns det 19" TFT skärmar med uppdateringsintervall under 15 ms?

 Svar från: Titte Tisdag 03 augusti 2004 kl 12:43 

Hmm DMS, För något år sen var de inte så kunniga. Fråga Pute.

 Svar från: Joensson Måndag 02 augusti 2004 kl 09:00 

http://www.dms.m.se

Bra butik i Malmö m kunnig personal

 Svar från: Hanseman Söndag 01 augusti 2004 kl 23:08 

Lite kul grejor finns på
http://www.kylning.com
http://www.gtek.se
och http://www.fragzone.se och deras webshop.

 Svar från: Agent Söndag 01 augusti 2004 kl 19:26 

forumet är inte på "speaking terms" med mig...

[Fixed by Estetiska Rådet]:
Forumetärfördumtförattfattasammanskrivnaordochbehöveribland ett och annat mellanslag

 Svar från: Agent Söndag 01 augusti 2004 kl 19:25 

Du har ju de flesta, men här kommer ett par till:
http://www.whynoi.se/
http://www.noisecontrol.de/

Och sedan finns ju bra testcenters:
http://www.3dcenter.de/
http://www.sweclockers.com
http://www6.tomshardware.com/

 Svar från: Cleansweep Söndag 01 augusti 2004 kl 11:01 

Brukar kika på följande länkar och i den ordning som de ligger i. Annars kikar man på Pricerunner.se för att bilda sig en uppfattning och vad priset brukar ligga på.

http://www.styggapojken.com
http://www.komplett.se
http://www.datorbutiken.com/se
http://www.jmedata.se
http://www.ad-data.se
http://www.datorhandel.com/se/index.php?m=inkl
http://www.dataparadiset.com
http://www.ghdata.se
http://www.datalatt.com
http://www.dustin.se

 Svar från: Cleansweep Söndag 01 augusti 2004 kl 10:51 

Hittade ett grymt Chassi som jag definitivt kommer köpa till min nya burk. Dock kommer man eventuellt byta ut powersupplyn till en kraftigare.

http://webshop.rosenbergsab.se/_/pro ... ault.asp?lProductId=6268


If this isn't sick enough for you, contact Webmaster.
© Sickhouse Bureaucrats 1997