Sickhouse Bureaucrats
- - -
House forum

Forum: Diverse

 Meny Diverse  |  Skriv ut  Besvara inlägget
 Inlägg från: Don Hakon Söndag 20 mars 2022 kl 12:48 
Optimerade Q3-engines

Här dryftas diverse optimerade Q3-engines (exe-filen alltså). Det finns flera stycken. De flesta tycks vara baserade på ioquake. Ska vi använda en sådan, bör den såklart funka med SBPure.

Nedanstående funkar med SBPure och är testade att köra i blandad miljö. Dvs oavsett servern är original-Q3, Quake3E eller Ioquake3 spelar det ingen roll vilken variant som klienten kör.

Quake3E:
http://www.sickhouse.eu/upload/usera ... ne(SBPure-certified).zip

Ioquake3:
http://www.sickhouse.eu/upload/usera ... ne(SBPure-certified).zip

 
Uppföljare:
 
 Svar från: Don Hakon Fredag 06 maj 2022 kl 21:02 

Meckar inte med routern ikväll, men det är lätt att kolla på plats. Ip-rangen är 192.168.0.1nn där de 2 sista brukar vara 00 för servern. Men, som sagt, lätt att checka när vi satt upp sickhouse-nätverket.

Väl mött grabbar å töser!

 Svar från: Joensson Fredag 06 maj 2022 kl 20:37 

Don, om vi kör med dhcp, kan du ändå tilldela servern en fast ip-adress o meddela den i förväg? Ifall man måste ansluta via /Connect... , det har jag behövt göra de senaste sessionerna. Vet inte varför

 Svar från: Butcher Måndag 25 april 2022 kl 13:55 

shit, jag som just lyckats ställa in de fasta inställningarna

 Svar från: Don Hakon Söndag 24 april 2022 kl 19:59 

Tycker det är småjoxigt att på sessioner behöva ställa om nätverkskorten till fasta IP-adresser på maskinerna. Och se'n efter sessionen ändra tillbaka till "erhåll IP automatiskt".

Har därför skaffat en liten trådbunden router som jag kopplar in i Sickhouse-switchen för att slippa detta jox.

Upptäckte då följande:
När klienter med original-Q3 och Ioquake3 ansluter till servern "fryser" oftast klienten till ett tag. Det känns som spelet hängt sig, men man kommer alltid in efter ca 10 sek, och se'n funkar det perfekt.

Ingen aning om vad det beror på. Kanske avsaknaden av Internetkoppling i WAN-porten skapar digital förvirring? Nå'n som vet? På hemmanätverket med internetaccess sker anslutningen direkt.

Nåväl, klient som ansluter med Quake3E-versionen ansluter däremot alltid snabbt och grannt, oavsett man kör på hemmanätverket med internetaccess eller Sickhouse-nätverket utan internetaccess.

Egentligen ingen big deal, men denne ranger väljer därför att köra med Quake3E-versionen. Är ju angelägen om att ansluta kvickt så vi kan träffas så snart som möjligt

Tar alltså med mig router så att ingen ska behöva klydda med nätverksinställningar. Låt således era inställningar stå kvar på "Erhåll IP-adress automatiskt". Nå'n som har nå't emot att skippa det fasta IP-köret?

 Svar från: Hanseman Lördag 02 april 2022 kl 12:39 

Ja, det var det.

 Svar från: Hanseman Lördag 02 april 2022 kl 12:26 

Nåväl, fått till en sjysst q3config.cfg i orginal-quake. Är det bara att kopiera till AppData-låddan?

 Svar från: Hanseman Lördag 02 april 2022 kl 11:02 

Jag har nu åtminstone tre q3config på olika ställen. Om jag vill konsolidera, ska jag ta bort alla? Och sedan starta Quake3.exe för att få en clean fil? Och sedan? It's a mess.

 Svar från: Titte Lördag 02 april 2022 kl 10:47 

Jepp, 125fps för längre hopp berodde på ett avrundningsfel som fixats för läääängesedan. Sen har det hängt kvar men som du säger kan man köra högre fps + har en skärm med hög refresh så har man ju en fördel.
Om man kör bärbart och funderar på 333fps eller liknande så är det nog bra om man testar en lite längre testsittning o kollar fläktar. Hade rätt feta problem när jag körde 333fps på min gamla Macbook Pro då vi turade från Trelleborg. Den blev för varm helt enkelt. Nu är detta längesedan men min nya bärbara med 3080 blir väldigt varm i vissa lägen o vill gå o lägga sig, något de verkar ha fixat på nyare Alienware-laptops.

Gällande vilken variant man skall köra på så får man väl se vad som är bäst på just din hw. Även om Vulkan har funnit ganska länge(2016) nu så måste du har grafikdrivare som supportar. Gällande Mac så supportas ju Vulkan inte direkt där men via MoltenVK så kör man via ett översättningslager till "Metal" som är Apples grafik-api (de supportar eg. inte OpenGL längre vilket gamla quake/ioquake använder).

.. där är en grej som jeg kom på att jag gjorde för många år sedan på min vanilla-Q3 och det var att låsa Q3 till en kärna(SetAffinity), det gav lite bättre fps då (för 10+ år sedan) med den tidens hw men spelar inte så stor roll idag.

Modifierat 2 apr-22 kl 11:03

 Svar från: Cleansweep Fredag 01 april 2022 kl 16:19 

Testade lite med att öka fps för att se ifall det blev sämre jump "performance" än att ligga på just 125fps. Kollade upp detta och tydligen så gäller det inte längre.

"Idtech3 (the Q3/QL engine) only knows integral numbers of milliseconds between frames. 125fps is exactly 8ms per frame, that's where the 125 comes from."

https://www.reddit.com/r/QuakeLive/c ... _at_125fps_specifically/

Där är sedan snack om att 187fps skulle göra att dina fotsteg blev silent, och att numera så är 250fps nya standarden vid tävlingar, men att 333 fps skall tydligen vara det mest optimala.

Test är med Quake3e Vulcan.

125 fps : Funkar men inte lika smooth
187 fps : Fotsteg låter, men den visar 200fps. Verkar inte kunna låsa på 187.
250 fps : hoppas minst lika långt, högt. Väldigt smooth.
333 fps : Upplever att man hoppar mkt längre. Placebooo, dont know. Vad säger ni?
500 fps : Super smooth, men extremt korta jumps. Där hände något med jumps.
1000 fps : Connection timeout får man.

Mao. Kan du så kör på 333 fps , eller iallafall minst 125.

 Svar från: Joensson Torsdag 31 mars 2022 kl 21:25 

Yes! Den funkar!

 Svar från: Don Hakon Torsdag 31 mars 2022 kl 21:07 

Stötte på det på en gammal dator när jag testade vulkan-varianten. Tolkade det som nå'n hårdvarudel som var för gammal eller nå't. Men vanliga "quake3e.x64.exe" funkade fin-fint.

 Svar från: Joensson Torsdag 31 mars 2022 kl 20:40 

Betyder "Server is not running" något i det fönstret?

 Svar från: Joensson Torsdag 31 mars 2022 kl 20:38 

Tack Don, nä jag har inte q3 i Steam, men vulkan verkar söka där ifall man har installerat den vägen? Hursomhelst, jag saknade pak5.pk3-pak8.pk3 i baseq3, hade dem under "Extrabanor" .

Det funkar dock inte. Jag fastnar på följande startläge: http://www.sickhouse.eu/upload/usera ... a/Joensson/vulkanfel.png När jag sedan klickar på musknapp eller trycker på någon tangent svartnar skärmen och efter ett tag får jag att "quake3_vulkan... svarar inte".

Vid något tillfälle fick jag upp windows defender som inte ville starta programmet, jag fick manuellt säga till att köra ändå. Vet inte om det är Norton eller Defender som spökar i bakgrunden?

 Svar från: Don Hakon Torsdag 31 mars 2022 kl 08:59 

Joensson, vad har du lagt för mög i dina Qvack-kataloger? Steam!? Suck!

Testa först med enbart de nödvändiga filerna i baseq3- och missionpack-katalogerna.

baseq3:
* pak0.pk3
* pak1.pk3
* pak2.pk3
* pak3.pk3
* pak4.pk3
* pak5.pk3
* pak6.pk3
* pak7.pk3
* pak8.pk3

missionpack:
* pak0.pk3
* pak1.pk3
* pak2.pk3
* pak3.pk3
* sbpure_ta.pk3

Just meddelandet "You need to install Quake..." indikerar att någon av ovanstående pak[n]-filer saknas. Steam behövs absolut inte.

 Svar från: Joensson Onsdag 30 mars 2022 kl 21:23 

Ehm, jag får följande: http://www.sickhouse.eu/upload/usera ... ke3e%20fatal%20error.png

Måste man ha några filer i Steam-mappen som den har en searchpath till? Jag följde Dons anvisning med att skapa en ny mapp och kopiera dit baseq3 och missionpack.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 30 mars 2022 kl 19:49 

Vanliga quake3e använder opengl standarden, och vulcan är det nya formatet som skall ge mindre overhead överlag, klara fler trådar bättre och generellt vara mer cpu/gpu effektiv och sedan också kunna köras på de flesta plattformar.

Vet inte om vi med våra monster maskiner märker någon skillnad, då jag iallafall har cappat fps på 125. Möjligt man ser att cpu används mindre.

 Svar från: Hanseman Onsdag 30 mars 2022 kl 17:47 

Bekräftar, samma som Cleansweep i config-filen. Efter justeringar fungerar det fint.

Frågan är då bara om man ska köra quake3e eller ioquake?

 Svar från: Joensson Onsdag 30 mars 2022 kl 17:39 

Upprepar Hansemans fråga: vad är skillnaden mellan ”e” och ”e_vulcan”

 Svar från: Cleansweep Onsdag 30 mars 2022 kl 00:14 

Stämmer. Man trodde ju att cfg lästes från det sedvanliga q3 foldern men ack så fel man hade när det gäller ioquake.

 Svar från: Don Hakon Söndag 27 mars 2022 kl 20:21 

Good news
Fanns månne "seta com_hunkMegs 56" i din personliga cfg-fil?

 Svar från: Cleansweep Söndag 27 mars 2022 kl 15:25 

SÅJA!. Där hade vi det.

Detta hade jag i min q3config.cfg som fanns i C:\Users\*user*\AppData\Roaming\Quake3\missionpack

seta hunkMegs "4096"
seta com_hunkMegs "512"

i min C:\Users\*user*\AppData\Roaming\Quake3\baseq3 hittade jag dock detta!
seta com_hunkMegs "56"

Ändrade till
seta com_hunkMegs "512"

Voila. Alla hunk error problem försvann med ioquake.
Hade helt missat att ioquake la config fil i appdata.

 Svar från: Don Hakon Söndag 27 mars 2022 kl 11:34 

Cleansweep wrote:
"...precis som quake3e läser hunkMegs värdet men ioquake bryr sig inte."

I ioquake3 skrivs q3config.cfg till C:\Users\[användarnamn]\AppData\Roaming\Quake3\missionpack.
Dvs INTE som vanliga Q3 i programkatalogen.

I min q3config.cfg står: seta com_hunkMegs "512"

Cleansweep & Hanseman, vad står det i er?

 Svar från: Hanseman Lördag 26 mars 2022 kl 17:25 

Vad är skillnaden på e-version resp e-vulcan?

 Svar från: Don Hakon Lördag 26 mars 2022 kl 17:08 

Mysko, men kör med E-versionen eller Qvack original.

FYI:
Har testat att köra båda Q3E-versionerna mot olika servers med SBPure v3.20.

Klient som kör quake3e.x64.exe och quake3e-vulkan.x64.exe mot dedicated server original-Q3 och ioquake3.

=> Fin-fint rull i alla 4 testen!

 Svar från: Cleansweep Lördag 26 mars 2022 kl 15:52 

Exakt samma symptom som jag har Hanse.

 Svar från: Hanseman Lördag 26 mars 2022 kl 14:26 

Gjorde en storstädning på filer och packar men felet kvarstår. quake3e rullar på fint.

 Svar från: Hanseman Lördag 26 mars 2022 kl 13:26 

Får hunkmeg error med dueling keep och ioquake. Inte med quake3e.

 Svar från: Titte Tisdag 22 mars 2022 kl 06:50 

Det var en debug av Q3e, hade den på disk så var lätt att göra ett debug-bygge men kan dra ner ioquake sen o göra ett windows-debug bygge med. Anledningen till att den heter debug är så du inte använder den av misstag, är rätt mycket segare än release-bygget + kan finnas assert som gör att den stannar på saker du inte hade märkt i release.

 Svar från: Cleansweep Måndag 21 mars 2022 kl 21:07 

Var detta debug för quake3e? Den funkar ju fint och där får jag aldrig några issue. Däremot ioquake strular som f-n. Är det en feldöpning utav filen eller (quake3e-debug.exe)?
Nu skall jag testa ioquake med en ren q3 install så får vi se hur det går.

 Svar från: Cleansweep Måndag 21 mars 2022 kl 21:04 

Näh. Jag kommer ju köra quake3e som det ser ut nu, men om ioquake är den som är SBpure Engine approved så gäller ju det att den funkar flawless, så vi inte sitter och felsöker en massa hunk alloc errors på sessionen.

 Svar från: Titte Måndag 21 mars 2022 kl 20:21 

Modifierat 21 mar-22 kl 20:23

 Svar från: Titte Måndag 21 mars 2022 kl 20:19 

Om man får liknande fel i q3e så testa att köra följande debug-bygge: http://sickhouse.eu/upload/userarea/Titte/quake3e-debug.zip
... den bör spotta ur sig mer detaljer vid hunkalloc-fel mm.

Varför vill du köra ioquake om nu q3e funkar bra?

Modifierat 21 mar-22 kl 20:23

 Svar från: Don Hakon Måndag 21 mars 2022 kl 18:17 

Ja, det är jag så gott som helt säker på. Har i respektive mapp en underkatalog döpt till "MoreMapPaks" där icke-sessions-aktuella banor ligger för att undvika eventuellt konflikt-klydd. Kan ej starta banor som ligger där.

 Svar från: Cleansweep Måndag 21 mars 2022 kl 17:44 

Kör Windows 10. Skall prova med en ren install och se. Detta var så tydligt på min maskin att det inte kändes som ett lokalt fel men. Men det kan det ju vara. Kan vara att där ligger något mega pak som skall plockas bort.
Visst läses inte subfoldrar under baseq3 och Missionpack in?

 Svar från: Don Hakon Måndag 21 mars 2022 kl 08:51 

Har testat ioquake3 på 6 olika maskiner utan några som helst problem. Nyligen testade jag även E-versionen:

1) Skapade ny katalog C:\quake3e

2) Kopierade över baseq3- och missionpack från original-quake3-katalogen (inkl sbpure_ta v3.20)

3) Packade upp de 3 filerna från quake3e-windows-msvc-x86_64.zip

4) Skapade genväg "C:\quake3e\quake3e-vulkan.x64.exe +set fs_game missionpack +exec q3don_ta.cfg +disconnect"

5) Klickade på nylig skapad genväg

=> Rullade på fin-fint.

Kanske är nå't med q3config som blandas ihop beroende på om man hållt det i separat katalog eller blandat med befintliga Q3-varianter. I den q3config som skapas av quake3E-versionen finns vissa unika inställningar. Den mest extrema:

seta cl_aviPipeFormat "-preset medium -crf 23 -vcodec libx264 -flags +cgop -pix_fmt yuv420p -bf 2 -codec:a aac -strict -2 -b:a 160k -r:a 22050 -movflags faststart"

Cleansweep, blir det samma resultat om du tar bort SBPure helt och/eller byter tillbaka till v3.19? Om nu quake3E-versionen funkar för dig hade jag testat att ansluta till en "Q3-original-server" (för att öka sannolikheten från 99,9% till 100), och om det funkar kört med E-versionen eller den du är bekväm med.

 Svar från: Titte Måndag 21 mars 2022 kl 07:47 

Gällande issues med SBPure på ioquake som Cleanis nämner. Hur många är det som kör ioquake idag?

På vilken platform får du problem Clean?
Ett alternativ är ju kanske att köra q3e istället, kör du på Mac får du installera molten-vk o sen kan du köra med Vulcan(Metal) renderare.

Kan hjälpa till om ni vill. Spontant så är frågan om det lagts till resurser i Sbpure så vi passerat ngn gräns där blir problem just i ioquake.

Kuriosa (från https://fabiensanglard.net/quake3/ ):
Memory allocation
Two custom allocators at work here:

Zone Allocator: Responsible for runtime,small and short-term memory allocations.
Hunk Allocator: Responsible for on level load, big and long-term allocations from the pak files (geometry,map, textures, animations).

Modifierat 21 mar-22 kl 08:13

 Svar från: Cleansweep Söndag 20 mars 2022 kl 23:57 

Sbpure 3.20 : funkar
* quake3.exe
* quake3e.x64.exe

Sbpure 3.20 : hunk alloc failed
* ioquake3.x86_64.exe

 Svar från: Don Hakon Söndag 20 mars 2022 kl 20:17 

Föreslår att vi håller det här med quake3-engines separat från SBPure-tråden. Så kan vi hålla isär om det råder eventuella problem med själva SBPure-modden eller föreslagna Q3-engines. Eller menar du att nya modden v3.20 strular oavsett?

 Svar från: Cleansweep Söndag 20 mars 2022 kl 20:01 

Intressant. När jag nu satte 128 i hunkMegs så vägrar quake3e starta alls utan jag får hunk alloc failed direkt när den "bootar" . Precis som quake3e läser hunkMegs värdet men ioquake bryr sig inte.

 Svar från: Cleansweep Söndag 20 mars 2022 kl 19:58 

Provade utöka hunkmegs till 4096 eftersom jag har 32Gb ram, men samma issue. Provade även ställa ner till 128 för att se ifall den dök upp snabbare, men ingen skillnad. (Sätter värdet via console och checkar sen /hunkMegs och startar om ioquake för att den skall ta nya värdet)

 Svar från: Cleansweep Söndag 20 mars 2022 kl 19:48 

Jag kör med seta com_hunkMegs "512". in min q3config.cfg

 Svar från: Cleansweep Söndag 20 mars 2022 kl 19:46 

Får samma hunk alloc failed ifall jag går in under Options i Team Arena och väljer Player och väljer sen varje spelare från vänster till höger. Jag hinner nästan till slutet på efter 9 skins tryck och får sen hunk alloc failed också. Kör jag quake3e så får jag inte dessa issue. Min "avatar" dök upp igen efter att jag valde den under players, men jag kan som sagt inte framkalla hunk alloc failed. Det får jag tyvärr upp titt som tätt med ioquake.

 Svar från: Cleansweep Söndag 20 mars 2022 kl 19:39 

Någon annan som får hunk alloc failed med ioquake och nya sbpure när man startar en server med Duelling Keeps.
Kör jag med Quake3e så får jag inte detta problemet. Dock så syns inte min gubbe längre i huvudfönstret efter nya sbpure.

Inga jättedebug tester har gjorts. Jag laddade ner ioquake3-engine(SBPure-certified).zip samt nya sbpure och extractade dem i min vanliga q3 folder. Har inte testat med ny fräsh install. Bara intresserad och höra ifall ni ladda ner och lägger in de nya filerna, får ni samma hunk alloc failed error då?

 Svar från: Don Hakon Söndag 20 mars 2022 kl 12:54 

Har från och till, sedan januari, testat ioquake3 med SBPure. Det funkade utmärkt och kändes "redigare" på nå't vis. Finns fler grafikmöjligheter också. T.o.m LAN/Cable är standardinställning så man slipper råka ut för modeminställning när ny q3config skapas

Nyligen testat att köra med ioquake3 dedicated server och att ansluta med 2 maskiner med standard-quake3 (Mega & Shooter) och 2 maskiner med ioquake3 (Agent & Don). Funkade utmärkt.

Den som vill testa kan ladda ned och packa upp: http://www.sickhouse.eu/upload/usera ... ne(SBPure-certified).zip


Kuriosa:
1) q3config.cfg och loggar skrivs till C:\Users\[användarnamn]\AppData\Roaming\Quake3 istf vanliga baseq3/missionpack-katalogen.

2) För att ta ned konsolen används SHIFT+ESC i ioquake. Om man vill ha det som vanligt, lägg autoexec.cfg (finns i zip.filen) i missionpack-katalogen.

3) Tips: man kan ju ha kvar standard-Q3 i "C:\quake3" och göra en kopia av den till C:\ioquake3" och sedan byta ut exe-filerna. Så kan man välja vilken man vill köra.

 Svar från: Titte Tisdag 15 mars 2022 kl 19:34 

[flyttat inlägg från annan tråd]
Labbade med den för ett tag sedan. Testade olika renderingsapi:er (OpenGL XX samt Vulkan) men märkte ingen större FPS-skillnad mot befintlig. Funkade dock helt ok. Byggde dock själva från källkoden. Vet dock inte om man vågar köra med den eftersom den trots allt kan innehålla en del buggar, har inte kört mer än max 20min. För egen del så upplever jag inga problem med den urpsprungliga.

Gällande säkerhet så har jag kikat en del på källkoden (grundkoden är samma, är mest renderingsapi:et samt IO-hantering som är ändrat). kan tanka upp en exe-fil också men den som Clean länkat till är säkert fine, han är ju trots allt Mr Security

Såg att det var ett tag sedan, laddade ner i augusti 2021... de har ju gjort en del fixande för Mac M1 sedan dess, vilket är supernice om man sitter på en M1 Mac och vill köra native ARM utan Rosetta

Modifierat 15 mar-22 kl 19:48

 Svar från: Cleansweep Måndag 14 mars 2022 kl 22:47 

[flyttat inlägg från annan tråd]
Btw. Ny modern q3 engine som är uppdaterad för att bla slippa alla dessa jobbiga memory errors när vi får lite då och då när vi laddar banor etc. Bättre performance dessutom, som om det aldrig behövs Funkar med vår modd.

This is a modern Quake III Arena engine aimed to be fast, secure and compatible with all existing Q3A mods. It is based on last non-SDL source dump of ioquake3 with latest upstream fixes applied.

https://github.com/ec-/Quake3e

Nerladdning för Windows 64bit. (finns till mac också)
https://github.com/ec-/Quake3e/relea ... -windows-msvc-x86_64.zip

Windows klagar på filen (inget godkänt cert), men jag har checkat den. Inget skit i den. Den är helt clean på virustotal etc och även i sandbox.
Packa upp och lägg in i q3 foldern. Starta quake3e-vulkan.x64.exe


If this isn't sick enough for you, contact Webmaster.
© Sickhouse Bureaucrats 1997